látens iszákos

Alighanem vagyunk pár százezren. Van rendes munkánk, családunk, hagyományos szociológiai besorolás szerint mi vagyunk a középosztály. Nem balhézunk, kötelességtudóan ellátjuk a dolgunk egész nap, hasznos, sőt tiszteltre méltó tagjai vagyunk a társadalomnak. De este, mikor magunk vagyunk, vagy ha buli van... Én bort iszom. Ha valamit nem a nyilvánosság előtt üzennél, íme az e-mail: ejjelialkesz@gmail.com

alkeszek

Utolsó kommentek

szakirodalom

GA

Címkék

absztinencia (9) abszurd (1) ajánló (1) aknakereső (1) alekosz (1) alkesz típusok (1) alkohol (17) alkoholfogyasztás (1) alkoholista típusok (2) alkoholizmus (16) alkohol és gének (1) álszentek (2) anonim alkoholisták (1) antialkoholista troll (1) átbaszás (1) ázsiai gének (1) balaton (1) barátok (1) betegség (1) blog (1) boci az óriás (1) bor (28) borhamisítás (1) borkultúra (1) bor jótékony hatása (2) buék (1) bulizás (2) büntetés (1) caol ila (1) céges buli (1) churchill (1) countdown (1) csajok (1) család (3) daniels (1) diéta (1) diszkrimináció (1) edgar allan poe (1) edzés (1) egészség (6) életérzés (1) életmód (14) életvezetés (2) énblog (2) enzimek (1) évforduló (1) falusi turizmus (1) foci vb (2) fröccs (2) gének (1) gépszíjas (1) goldenblog (1) görögök (1) grúzok (1) gyerek (1) györköny (1) gyúrás (1) hazaút (1) hellókarácsony (1) hírek (2) híres (1) híres (1) híres iszákosok (7) hiúság (1) hosszúlépés (1) így isznak (1) irodalom (1) iszákos (2) iszákosok (3) iszákosok védőszentje (1) ittas vezetés (1) ivási szokások (13) ivászat (3) jack (1) james hetfield (1) jellinek képlet (1) jerking (1) józanság (1) kádárrendszer (1) karácsony (2) kiskorúak védelme (1) koktél (1) konferencia (1) közélet (2) középkor (1) kult (2) kultúr (2) kultúra (3) kurvák (1) látens iszákos (1) leszokás (3) máj (1) májvédő diéta (1) májvédő gyógynövények (1) májzsugor (1) máj védelme (1) másnaposság (2) másnapossság kezelése (1) médiatörvény (1) mérsékletesség (1) mérték (2) mértékletesség (4) metallica (1) minőségi bor (1) műalkohol (1) munkáltató (1) nagyivó (1) nagyivók (1) négy lépés (1) női egyenjogúság (1) nők (2) nyár (1) ókor (2) okosság (2) olaszország (1) online berúgás (2) oroszok (3) osbourne (1) ozzy (1) pálinka (3) pezsgő (1) pia (1) pincefalu (1) pincehegy (1) posztalkoholos állapot (1) pszichológia (1) ráivás (1) régészet (1) regisztráció (1) rendőrség (1) részegség (5) részeg csajok (1) retro alkesz (1) rock (1) róma (1) roncsfilm (1) rum (1) scotch (1) single malt (1) sör (6) sor (1) sörhas (1) statisztika (1) stohl (1) svábok (1) számvetés (1) szent bibiána (1) szent mónika (1) szilveszter (2) szintentartó alkoholista (1) szorongás (1) szümpozion (1) szüret (1) tablettás bor (1) tamada (1) thrax (1) tolerancia (1) tömény (2) történelem (3) törvény (1) tudomány (2) tudomény (1) vallás (1) való világ (1) védőszent (1) vendéglátás (1) veszély (1) vodka (6) whiskey (1) whisky (2) winston (1) zene (1) Címkefelhő

Íme a program

2010.03.04. 18:15 éjjeli_alkesz

Egy kicsit visszatérünk a nyavalygós 'énblog' vonulathoz, ha már az első írásokban legalább annyi megválaszolatlan kérdést vetettem fel, mint a Lost összes eddigi évada. Ezért jöjjön pár válasz, ismét kizárólag saját tapasztalatból. Nincs happy end, sőt inkább károgni fogok, a népegészségügyi mutatókat szem előtt tartva. Eltelt négy hónap az első poszt óta, amikor ugyan a t. olvasók sem tudták eldönteni, hogy alkesz-e vagyok, vagy sem, de a többségi vélemény szerint – mely az enyémmel is egyezett – az akkori helyzet legalábbis problémásnak minősült. A probléma pedig megoldásért kiált, az ez irányba tett lépéseket osztom meg veletek, mondhatnám fellengzősen ez itt a privát "négy lépés" programom, amolyan spanyolviasz-féleség, mégiscsak jönnek a választások.

Első lépésnek tekinthetjük - hasonlóan minden ilyen-olyan lépésekre bontott módszerhez -  a problematika puszta létének felismerését. (Szemben a masszív alkeszekre szabott AA-val, ennél többre az első lépésben esetünkben nincs szükség.) Pár évig ugye nem elmélkedtem holmi elfogyasztott borok mennyiségén, és annak kockázatain, majd aztán hirtelen mégis, sőt meg is írtam. Sokan szükségét érezték már ekkor pár sorban közölni azt a formális logikai alapvetést, mely szerint „az a tény, hogy foglalkoztatja az alkoholizálása mértéke, önmagában bizonyíték a blog írójának alkoholizmusára.” Ez a séma azonban rossz, a két dolog nem így függ össze, sőt. Ha valaki elég sokáig elég sokat iszik, és nem teljesen hülye, előbb-utóbb felmerül benne a kérdés, hogy hová vezet mindez? Az épeszű válasz az, hogy lassú, de biztos lecsúszáshoz, minden téren. Ha ez a felismerés időben érkezik, akkor kényelmesen elmélkedhetünk a tennivalókon, és ami a legfontosabb, nem kell zéró toleranciát hirdetni. Ha szeretjük a jó bort, sört, egyebet, akkor nem kell lemondani ezek élvezetéről, de nem úszunk meg egy bokros-csomagnyi megszorítást. Ha netán későn villan be, hogy gáz van, mondjuk úgy a fizikai függőség kialakulásának környékén vagy utána, akkor nincs sok választás, éppen kettő: iszunk tovább, vagy teljesen leállunk. Nos, én a magam részéről idáig nem kívántam eljutni. (off: hogy mindebből blog is született, az tényleg fatális véletlen.)

 

A felismerést követő második lépés az ivási gyakoriság, és a megivott mennyiség csökkentése. Erre az első poszt kommentjei közt emlegetett svéd modellt alkalmaztam először. Nem a nyugdíjasokat riogatót, hanem azt, ami szerint minden héten kell három nap, amikor tisztulunk. Ez így is ment pár hétig, de kínzott a kérdés (mivel ugye évekig napi rendszerességgel borozgattam), hogy mondjuk több hétig is elvagyok-e borocska nélkül. A három hetes grosse Abstinentia Countdown keretében, amikor nem ittam semmit, válogatott helyzetekben meggyőződtem, hogy nincs szűk, fizikai értelemben vett függőségem, a nemivás az égvilágon semmilyen tünettel nem járt (persze ez nem jelent semmit sokak szerint, de azért nem árt, ha több éves ivászat után megnézzük, hogy nincsenek-e igazi elvonási tüneteink). Ez után boldogan beszüntettem a zéró toleranciát, azzal, hogy orvosi konzultáció alapján minden héten egyvégtében négy-öt napot nem ittam.  Jelenleg az itthoni esti egyedül-borozgatást hétköznap, pontosabban azon az öt napon amikor másnap munka van, összesen egy üveg borra mérsékeltem. Ezt egy vagy két nap alatt be is termelem. További kivétel a vasárnapi ebéd, de mivel ez családi esemény, 2-3 dl bornál több nem jut nekem. A pénteken vagy szombaton - nem mindig, de általában - buli van, ezen az egy-két napon nem fogom vissza magam. 

 

A harmadik lépésről elmélkedtem a legutóbb, általánosságban, most jöjjön a lírai verzió. Ez párhuzamosan zajlik az előzőkkel, a lényeg, hogy azt az ivási szituációt, szituációkat csökkentem drasztikusan, amelyeket a legveszélyesebbnek tartok hosszú távon. A társasági iváshoz nem nagyon nyúltam. Részben, mert abból nincs olyan sok, havi 3-5 alkalom. Akkor sem iszom le magam a sárga földig, csak borozom, abból meg maximum két üveg csúszik le egy baráti vacsora mellé, amitől meg csak spicces leszek, és nincs másnap sem. Húsz év alatt lényegében semmilyen gondom nem származott az ilyesmiből, és nem esett meg az sem, hogy én keressek alkalmakat, ivási ürügyként. Ha volt sok buli - egyetem alatt -, akkor sokszor ittam, ha nem volt hetekig egy sem, akkor meg nem ittam.

 

Nálam a probléma az itthoni borozgatás szokássá válásában öltött testet. Erről volt már szó itt, de lényeget összefoglalom. Úgy 30 évesen, kicsit vastagabb pénztárcával elkezdem jó kis borokat gyűjteni, és az esti lazítás, tévézés, netezés mellé kortyolgatni, miután a korán fekvő családom visszavonult. Ez nagyon jó dolog, elhihetitek. Eleinte ráadásul ez nem mindennapos elfoglaltság volt, és akkor is csak 2-4 deci, ez mehetett volna életem végéig. Aztán néha megesett, hogy legurult az egész üveg este tíztől éjfélig. Pár éven belül pedig közel mindennapos lett az üveg/este. Itt ugyan megállt a hétköznapi fogyasztás növekedése, de tavaly már sejtésem szerint csak azért, mert tartottam attól, ha túllépem ezt az adagot, akkor az már gátol a munkában, a korai kelésben, sőt, lényegében ennél nagyobb mennyiség ki sem ürül reggel hétig, amikor kocsiba kéne ülni. Viszont hétvégén egyre gyakrabban társaság nélkül is begyűrtem két üveggel. Szóval leszögezhetjük, hogy amíg a szar borokat eleve mindenki a hatása miatt issza, addig a drága és finom borokat elvileg lehet csak az ízéért inni, de fokozatosan növekszik alkohol okozta mellékhatás szerepe is.  Ráadásul a napi gyakoriság mellett az ilyen rögzült helyzetek maguk is addiktívak, talán még jobban, mint a borban lévő alkohol. Az esti borozgatás szertartása annyira megszokott lesz, hogy maga a szituáció okozhat (lelki) függőséget, az esti olvasás, netezés pavlovi reflexként összekapcsodik egy palack bor elfogyasztásával. Olyan ez, mint amikor a leszokó dohányosok arról panaszkodnak, nem csak a nikotin hiányzik, hanem a dohányzás rituáléja, a mozdulatsor, és közben kínjukban mindennel babrálnak.

 

Szóval ez nekem veszélyesebbnek tűnt, mint a baráti összejövetelek. Ha tényleg csak a másnapi meló és a korai kelés tart vissza a még több ivástól, akkor ezzel kell valamit kezdeni, mégpedig úgy, hogy a már automatizmusként gyakorolt helyzetre többé ne így tekintsünk. Ezért én itt alkalmaztam a drasztikusabb megszorítást. Ez persze már mindenkinél másképp alakulhat. Akinél mondjuk a kollégák jelentik a kockázati tényezőt, az nyilván jobban teszi, ha megrostálhatja a haveri körét. Aki esetleg rendszeresen ájultra issza magát a dizsiben, az meg ne járjon oda, szórakozzon teljesen másképp. Ezek persze csak addig működhetnek, amíg a piálás jobban kötődik az adott helyzethez, mint a pia (azaz alkohol) utáni vágyhoz.

 

Ezeket tehát kipipálhatom. A negyedik lépés az lenne, hogy idővel az ilyen jellegű szabályok többségét kidobjuk a vérbe. És meglátjuk, mire megyünk azzal az egy követelménnyel, amit viszont általában később sem nélkülözhetünk, semmilyen területen: a mértékletességgel.  

 

 

 

 

Apróbetűs rész: egyesek szerint az a körülmény szintén az ember alkesz voltát igazolja, ha méricskéli, figyelgeti, hogy mikor és mennyit iszik. Nos, szerintem ez sem így van. Egy ideig ez szükségképpen együtt jár a fenti életmódváltással. Ahogy tán Hillaby mondta, a mértékletességet is tanulni, gyakorolni kell, főleg, ha az alkoholról van szó.

23 komment

Címkék: alkohol egészség bor életmód okosság absztinencia négy lépés

A bejegyzés trackback címe:

https://latensiszakos.blog.hu/api/trackback/id/tr561808924

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.03.04. 19:04:11

Javasolnék egy tesztet: próbálj meg absztinens maradni olyan helyzetekben, ahol eddig természetes volt, hogy iszol. Azt gondolom: nagyon tanulságos lesz. Filozófiai mélységeket nyit meg az emberi kapcsolatok terén. Aztán majd megbeszéljük. :)

fujita 2010.03.04. 19:06:18

csinált ilyet, céges bulin, írt róla korábban

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.03.04. 22:22:58

@Álszentfazék:
általában lusta vagyok hivatkozásokkal telepakolni minden posztot, de úgy látszik kénytelen leszek. a t. olvasók vagy csak az aktuális posztot olvassák, vagy ha netán olvastak többet is, nem hagy bennük mély nyomot, ez persze az én hibám. :P de mivel nálunk több bejegyzés is igényli az előzmények ismeretét, hát linkeltem. :)

italmester 2010.03.04. 22:28:45

szerintem ott kezdődik a baj ha már az ember egyedül is képes azt a mennyiséget meginni amit máskor egy jó beszélgetés közben társaságban fogyaszt. az már nem az a lazitós megiszok egy pohárral egyedül kategória... sok ilyet láttam.. italhazhoz.hu

no mail, no problem 2010.03.05. 02:02:15

@italmester:

nem ilyen egyszerű. számomra a társaság nem egyenlő az alkoholfogyasztással, pláne nem a nagyobb mennyiségű alkohol elfogyasztásával. nem alapértelmezett ivási szituáció. én - egy bizonyos távolság felett, ezt tekintheted sóhersági faktornak is - előre eldöntöm, hogy inni megyek oda, vagy a társaság kedvéért. de van olyan társasági összejövetel, amelynek kifejezetten az célja, hogy picsogás mellett azért igyunk is, sőt, akár jelentős mennyiséget termeljünk be. az utóbbi pár évre az jellemző, hogy itthon iszom többet.

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.03.05. 09:56:54

@éjjeli_alkesz: Ott a pont. Felületes voltam, előbb járt a kezem, mint az eszem. Olvastam az előzményeket és emlékszem is rájuk. Egyszerűen csak fölöslegesen jártattam a számat, beleszerettem a saját hangomba (graphologice :)). Tanulság levonva. :)

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.03.05. 12:06:12

@no mail, no problem: hát akkor neked pláne nem kell variálni a társasági italozásokon. Az otthonit kéne kordában tartani, megváltoztatni az esti megszokott menetrendet. pl. a b. nejet mindenféle praktikákkal további ébrenmaradásra ösztönözni :) (én a most belőtt mennyiségen egyenlőre nem akarok tovább változtatni.)

@Álszentfazék: lehet, hogy ha megéri a blog a 6 hónapot, lesz egy zárthelyi, félévi a korábbi posztokból. :)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.03.05. 13:43:08

Mától jó pár napig nem nagyon fogok inni, mert csúnyán elkaptam az influenzát. A láz és a részegség kapcsolatáról a Pink Floyd bizonyos körökben örökzöld nótája jut eszembe, a Comfortably Numb, az ominózus rész így szól:

"When I was a child I had a fever
My hands felt just like two balloons.
Now I've got that feeling once again"

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.03.05. 14:51:00

ez a poszt - amit magadról írtál: mintha én írtam volna.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.03.05. 17:56:04

@hillaby: influenza?! pedig te minden emberileg elvárhatót megtettél ellene.:)
vannak, akik szerint egy jó csapatás - ki tudja milyen biokémiai folyamatokat előidézve - kiűzi a vírusokat. de 39 fokos lázzal én se kalapkúráznék.

jobbulást!

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.03.05. 18:49:32

@éjjeli_alkesz: Honnan tudod, hogy 39? Egyébként annyi. Állítólag a Tamiflu fehérborból van (illetve a fehérborban is benne van a hatóanyaga), ez fog vígasztalni.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.03.05. 21:39:43

@hillaby: 39 alatt rendes ember meg sem említi a betegségét, hanem magába tölt - ízléstől függően - egyegyegy rengeteg feérbort/forraltbort/páleszt:)

stoppos76 2010.03.08. 17:57:22

@éjjeli_alkesz: No és akkor az vagy bejön, vagy nem. Annál rosszabb, viszont kevés van, mint betegen másnaposnak lenni. Én a betegség vége felé szoktam egy nagy adag kalapot magamhoz venni. A hirtelen sokk kiűzi a szervezetből a betegséget. De az elején necces...

stoppos76 2010.03.08. 17:59:19

Viszont mindig eszembe jut a franciatanárnőm, aki influenzától haldokolt és a férje beletöltött egy jó másfél decinyi házipálinkát mézzel. A 150 centis nő attól beájult, majd másnap reggel felkelt és kitisztította a lakás összes ablakát, szőnyegét, miegymást. Pörgött, mint a gép. Esetleg ezt meg lehet próbálni. :)

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.03.09. 21:23:56

Újabb remek poszt.

@hillaby: Ó, pedig betegen inni különösen remek élmény!

no mail, no problem 2010.03.09. 23:56:57

@stoppos76: én még sohasem tudtam annyi pálinkát inni, hogy másnap ablakot pucoljak, hiába is próbálnám.

no mail, no problem 2010.03.09. 23:57:50

@stoppos76: még sohasem tudtam annyi pálinkát inni, hogy másnap ablakot pucoljak

no mail, no problem 2010.03.09. 23:58:35

ceterum censeo: kurva blogmotor. inkább inna az is.

no mail, no problem 2010.03.10. 00:14:58

@éjjeli_alkesz: ő pár hónapja 2-3 órával tovább van fent, nekem meg előre kellene hoznom a lefekvést szintén 2-3 órával. (pár éve nem abban az időzónában élek, mint amelyikben lakunk. néha maga ez a tény nagyon kellemetlen. sőt, mint látszik, volt, hogy én 4-6 órával később feküdtem le.)

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa: én nem is vagyok ember, mert betegen nem tudok inni, és dohányozni sem tudtam soha.

kps 2010.03.12. 10:03:21

Nem tudok belekötni :(

kps 2010.03.12. 10:14:14

Azért létezik egy sokak (vagy inkább kevesek) által elfogadott iránymutató:
Szociális ivás = ritkán (alkalomhoz kötötten) + társaságban + keveset.
Így a három együtt, ez az amire azt mondják hogy tuti nem vezet függőséghez a népesség legnagyobb részénél. Ha valamelyik összetevő hiányzik, az már nem szociális ivás, tehát egyéntől függően rizikós. Van egy olyan nézet is, hogy vannak függő személyiségek, ezek függők lesznek mindenfélétől akármit csinálnak, van aki meg akkor se ha papíron már rég remegős alkesznek kéne lennie.

stoppos76 2010.03.12. 13:09:48

@no mail, no problem: Hát annyit én sem. De olyan már volt, hogy a régóta halogatott mosogatást egy pohár bor után el bírtam kezdeni. :)

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.03.12. 20:32:17

@kps: azért sikerült :))

de persze igazad van, mint mindig.
süti beállítások módosítása