látens iszákos

Alighanem vagyunk pár százezren. Van rendes munkánk, családunk, hagyományos szociológiai besorolás szerint mi vagyunk a középosztály. Nem balhézunk, kötelességtudóan ellátjuk a dolgunk egész nap, hasznos, sőt tiszteltre méltó tagjai vagyunk a társadalomnak. De este, mikor magunk vagyunk, vagy ha buli van... Én bort iszom. Ha valamit nem a nyilvánosság előtt üzennél, íme az e-mail: ejjelialkesz@gmail.com

alkeszek

Utolsó kommentek

szakirodalom

GA

Címkék

absztinencia (9) abszurd (1) ajánló (1) aknakereső (1) alekosz (1) alkesz típusok (1) alkohol (17) alkoholfogyasztás (1) alkoholista típusok (2) alkoholizmus (16) alkohol és gének (1) álszentek (2) anonim alkoholisták (1) antialkoholista troll (1) átbaszás (1) ázsiai gének (1) balaton (1) barátok (1) betegség (1) blog (1) boci az óriás (1) bor (28) borhamisítás (1) borkultúra (1) bor jótékony hatása (2) buék (1) bulizás (2) büntetés (1) caol ila (1) céges buli (1) churchill (1) countdown (1) csajok (1) család (3) daniels (1) diéta (1) diszkrimináció (1) edgar allan poe (1) edzés (1) egészség (6) életérzés (1) életmód (14) életvezetés (2) énblog (2) enzimek (1) évforduló (1) falusi turizmus (1) foci vb (2) fröccs (2) gének (1) gépszíjas (1) goldenblog (1) görögök (1) grúzok (1) gyerek (1) györköny (1) gyúrás (1) hazaút (1) hellókarácsony (1) hírek (2) híres (1) híres (1) híres iszákosok (7) hiúság (1) hosszúlépés (1) így isznak (1) irodalom (1) iszákos (2) iszákosok (3) iszákosok védőszentje (1) ittas vezetés (1) ivási szokások (13) ivászat (3) jack (1) james hetfield (1) jellinek képlet (1) jerking (1) józanság (1) kádárrendszer (1) karácsony (2) kiskorúak védelme (1) koktél (1) konferencia (1) közélet (2) középkor (1) kult (2) kultúr (2) kultúra (3) kurvák (1) látens iszákos (1) leszokás (3) máj (1) májvédő diéta (1) májvédő gyógynövények (1) májzsugor (1) máj védelme (1) másnaposság (2) másnapossság kezelése (1) médiatörvény (1) mérsékletesség (1) mérték (2) mértékletesség (4) metallica (1) minőségi bor (1) műalkohol (1) munkáltató (1) nagyivó (1) nagyivók (1) négy lépés (1) női egyenjogúság (1) nők (2) nyár (1) ókor (2) okosság (2) olaszország (1) online berúgás (2) oroszok (3) osbourne (1) ozzy (1) pálinka (3) pezsgő (1) pia (1) pincefalu (1) pincehegy (1) posztalkoholos állapot (1) pszichológia (1) ráivás (1) régészet (1) regisztráció (1) rendőrség (1) részegség (5) részeg csajok (1) retro alkesz (1) rock (1) róma (1) roncsfilm (1) rum (1) scotch (1) single malt (1) sor (1) sör (6) sörhas (1) statisztika (1) stohl (1) svábok (1) számvetés (1) szent bibiána (1) szent mónika (1) szilveszter (2) szintentartó alkoholista (1) szorongás (1) szümpozion (1) szüret (1) tablettás bor (1) tamada (1) thrax (1) tolerancia (1) tömény (2) történelem (3) törvény (1) tudomány (2) tudomény (1) vallás (1) való világ (1) védőszent (1) vendéglátás (1) veszély (1) vodka (6) whiskey (1) whisky (2) winston (1) zene (1) Címkefelhő

Híres iszákosok 1.0: Stephen King

2010.01.09. 22:18 hillaby

Amikor a múlt héten megfogalmazódott bennem az elhatározás, hogy a híres iszákosok sorozat indítóbejegyzése gyermekkorom egyik kedvenc írójáról, Stephen Kingről fog szólni, még nem sejtettem, hogy - kingi fordulattal élve - mekkora fába vágom a fejszémet. Rémlett (ide is lehetne biggyeszteni egy arcátlan szmájlit), hogy írásai nem a legbékésebb álmokat hozták akkoriban sem, de azt nem sejtettem, hogy most felnőtt fejjel, és tudván, hogy King a leghíresebb regényeit alkohol-, kokain- és miegymásmámorban szövögette, még mindig valóságos fizikai fájdalmat fog okozni A ragyogás "alkoholista apjának" minden roque-ütése. Hogy miért tettem idézőjelbe, hogy alkoholista? Tudvalévő, hogy ezen a blogon már több komment is foglalkozott Stephen Kinggel, főleg A ragyogás c. műve került szóba, mint az alkoholista jellemrajz egy mintapéldája. A jelen bejegyzésre felkészülendő, nekiültem hát az említett irománynak, hogy látens iszákos szemszögből is megvizsgáljam.

De előbb az íróról pár szót. King már középiskolás korában kipróbálta a marihuánát, az LSD-t és a speed-et, és egyszer rendőrségi ügye is volt a pia miatt: tökrészegen útjelző kúpokat lopott, ami ugye a züllés egyértelmű jele. Bajait tetézte, hogy (A ragyogás főhőséhez hasonlóan) feltett szándéka volt, hogy írással keresse a kenyerét, ami eleinte nagyon nem akart összejönni, pedig tényleg minden tudatmódosítót hadrendbe állított. Anyja 1973-ban bekövetkezett halála még mélyebb depresszióba taszította. Novellái sikertelensége miatt gyermekeit okolta, ez a lerészegedései alkalmával gyakran agresszióba torkollott. A ragyogás c. műve (melyből alább idézek is pár, alkoholizmushoz kapcsolódó részt) ezt a konfliktust próbálta feldolgozni.

Na de mennyit piált? Rettentő mennyiséget. Napi 20-25 doboz sört ivott meg, orrát szétszívta kokainnal, felesége reggelenként a saját hányásában fetrengve talált rá. Naponta két doboz cigit is legyűrt mindemellé. Regényeiben nem hiába szerepel olyan gyakran súlyos alkoholista: a szereplőket magáról mintázta.
Barátai szerint a sörözések alatt ő 3-4-szer annyi sört fogyasztott egységnyi idő alatt, mint ők. Ahogy visszaemlékezett: virágkorában napi 3 órát volt józan (gondolom, akkor ment el sörért meg miegymásért).

Végül abbahagyta, ami az ő esetében helyes döntésnek tűnik. Alkoholizmusát családja a nyolcvanas évek végéig bírta; ekkor rávették Kinget egy rehabilitációra, melynek hatására felhagyott az alkohol és a kábítószerek használatával. Eleinte úgy látszott, hogy félelme, miszerint józanul képtelen írni, beteljesül, ám később újabb írásokkal rukkolt elő. (Bár, hozzáteszem, legsikeresebb alkotásait piásan hozta létre.)  Az 1988. előtti regényekre bizony csak akkor emlékszik vissza, ha újból elolvassa őket.

Ahogy mondta: "Mindig is ittam, amióta azt legálisan megtehettem. És soha nem volt más célom vele, mint hogy annyira kiüssem magam, amennyire csak azt az anyagiak engedték."

És most lássuk, A ragyogás miképp dolgozza föl az alkoholizmust. Elöljáróban annyit, hogy vitatkoznék azzal, aki azt állítja, a mű az alkoholizmusról szól. A főszereplő alkoholista, de ez csak egy tényező a szörnyű végkifejlethez vezető úton. Ahogy az agresszív viselkedés és a paranormális jelenségek (vagy csoportpszichózis, mindenki döntse el maga) is. Aki nem ismeri a művet, az is nyugodtan továbbolvashat, igyekszem nem lelőni a poénokat, már ha azoknak lehet nevezni őket.

Például amikor a főhős a mindennapi problémák hatására a következőképpen gondolkodik: "Szégyen és undor fogta el, úgy érezte, nem ér semmit, mint ember, és ilyenkor mindig szeretett volna inni valamit, és amikor inni akart, még sötétebb elkeseredés öntötte el – lesz valaha egy óra, nem egy hét, még csak nem is egy nap, csak egyetlen éber óra, amikor nem tör rá ilyen erővel az ital utáni vágy?"
"Úristen, de inna valamit. Csak egy kortyot, hogy megint normális perspektívába kerüljenek a dolgok..." "Délre az ital utáni vágy már olyan volt, mintha belázasodott volna."

Vagy ahogy a fia látta: "apa örökösen arra vágyott, hogy megint bemehessen egy olyan sötét helyre, ahol kis tálból mogyorót ehet, nézheti a színes tévét, és teheti a Rosszat egészen addig, míg az agya eltompul, és a gondolatai nyugtot hagynak neki."

A főhős így emlékszik fénykorára: "záróráig járták a kocsmákat, aztán kerestek egy éjjel-nappal nyitva tartó üzletet, vettek egy láda sört, leparkoltak egy csendes utcában, és ittak tovább."

Persze: "Én nem, én bármikor abba tudom hagyni."

Későbbi telefonbeszélgetés az alkesz cimbivel, aki ugyanúgy leállt:
"– Nem iszom – felelte Al. – Te?
– Én sem.
– Nagyon hiányzik?
– Állandóan."

A mértékletes ivásról: "Akkoriban Jack mértékkel ivott. Szombat esténként feljött néhány diáktársa, vettek egy karton dobozos sört, és beszélgettek."

A mértéktelenről: "az iram nem lassult. Ivott egy pohárral, mielőtt elment tanítani. Ivott két vagy három pohár sört az ebédhez a stovingtoni menzán. Aztán ivott három vagy négy martinit vacsora előtt. További ötöt vagy hatot, míg dolgozatokat javított. A hétvégék voltak a legrosszabbak. És még rosszabbak azok az esték, amikor Al Shockleyval ment el."

A regényben még kocaivók is szerepeltek: "Sokan voltak, a stovingtoni iskolában, akik ittak, közülük ketten éppen az angol tanszéken tanítottak. Zack Tunney minden szombaton vett egy kis hordó sört, éjszakára beásta egy hóbuckába a hátsó udvaron, aztán vasárnap majdnem az egészet megitta, közben futballmeccseket és régi filmeket nézett. De hét közben Zack színjózan volt – ha ebéd előtt megivott egy koktélt, az már eseményszámba ment."

Ez olyan AA-szagú: "Most is alkoholista, valószínűleg mindig az lesz, talán már második gimnazista kora óta az, amikor az év végi banketten az első korty alkoholt lenyelte. Nincs ennek semmi köze az akaraterőhöz, sem az ivás moralitásához, sem a saját erős, vagy gyenge jelleméhez. Valahol odabent van egy törött kapcsoló, egy hibás árammegszakító, amelyik nem működik, így aztán akarata ellenére csúszni kezdett lefelé, eleinte lassan, aztán ahogy Stovington is több terhet rótt rá, egyre gyorsabban." Vagy: "Igen, de hogy jutott italhoz? Nem ez a valódi lényeg? Tudod mi történik, ha iszol, tudod keserű tapasztalatból. Ha iszol, eszedet veszted."

Nem csak a pia a hibás, mondom én: "És ugyanez a helyzet a heves természetével is. Egész életében sikertelenül küzdött azért, hogy úrrá legyen rajta."

Hosszú idő, bajtársaim: "Két hónapja nem ivott, két hosszú hónapja, az idegei foszlányokká mentek."

Az a fránya felesíg: "Wendy puhatolózik, ahogy mindig is puhatolózott, és piszkálta, amikor Stovingtonban éltek, és Danny még csecsemő volt. Hová mész, Jack? Mikor jössz haza? Mennyi pénz van nálad? Elviszed a kocsit? Al is veled lesz? Egyikőtök józan marad? Nem volt se vége, se hossza. Wendy belekergette, bocsánat a kifejezésért, az ivásba."

Végül is mindegy, alkohol vagy Excedrin. A függőségre való hajlam a lényeg: "A fejfájása teljesen elmúlt. Az előbb még egyszer belehasított a fájdalom, de aztán végleg elmúlt. Az agya élesen, milliméternyi pontossággal működött. Olyankor fogta el ez az érzés, amikor nagyon jól ment az írás, vagy amikor megivott már vagy három pohárral. Elfelejtette, hogy az Excedrin ilyen hatással van rá; nem tudta, hogy mások hogy vannak vele, de ha ő elrágott három tablettát, azonnal feldobódott."

A gazdag alkeszeknek könnyebb: "Neked könnyebb. Te nem szorulsz rá a gazdag barátod jótékonyságára. Nincs szükséged rá, hogy barátod legyen a bíróságon, mert magad vagy a bíróság. Azt, hogy téged is csak egy lépés választott el attól, hogy az üveget barna papírzacskóban dugdosó iszákos váljon belőled, neked ritkábban hányják a szemedre, igaz?"

Az embert nem csak az alkohol részegítheti le. Nem csak a szesztől függhet. Berúghat a fájdalomcsillapítótól is, de a "hely szelleme" is elveheti az eszét: "A legijesztőbb a homályos és kimondatlan, talán kimondhatatlan sejtelem volt, hogy Jack valamennyi ivással kapcsolatos tünete egyenként visszatér... minden, az ivást kivéve."

Azért az apa mindenáron: "Jack volt a kedvence, de Jack még így is megkapta a magáét, amikor az öreg berúgott, ami gyakran előfordult. Jack szerette, amíg lehetett, még jóval azután is, hogy a családja már csak gyűlölte és félt tőle."

Egy nem mindennapi visszaesés: "– Hát tudja, mit? – mondta Jack. – Töltsön nekem húsz martinit. Pontosan húszat, se többet, se kevesebbet. Egyet minden hónapért, amíg nem ittam, és egyet ráadásnak. Megteszi, ugye? Nincs túl sok dolga?
Lloyd azt felelte, semmi dolga.
– Helyes. Akkor csak sorakoztassa fel elém a húsz marslakót, én meg egyenként végzek velük. Elbírok velük, meglátja, Lloyd, drága fiam."

Okosság. Tegyük el magunknak. "Egy idegentől meg lehet szabadulni. Önmagunktól nem"

A végére pedig egy mondat, amit megint csak tegyünk el magunknak. Emlékezzünk rá józanul és ha ittunk, akkor is: "Van valami, amit egyetlen hatévesnek se szabadna megmondani a világon: az, ahogyan a dolgoknak lenniök kéne, és ahogy vannak, az szinte sose ugyanaz."

Innen is kívánjunk jó egészséget Stephen Kingnek, aki most lesz 63 éves, és több mint 20 éve nem iszik.

61 komment

Címkék: alkoholizmus híres iszákosok

A bejegyzés trackback címe:

https://latensiszakos.blog.hu/api/trackback/id/tr771660017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.09. 22:40:36

Azért azt bátran megkockáztatom, hogy ez a King, ez keményen alkesz volt. Természetesen "nem ezért szeretjük/nem szeretjük".

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.09. 23:13:18

hillaby, elment a kedved a címlaptól, hogy ilyenkor jelnteted meg? bár amilyen gyatra most a felhozatal - már ha dolgozik még szerkesztő -, és van szeme, akkor ezt még kiteszik :)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.10. 00:07:23

@éjjeli_alkesz: Nem esem depresszióba, ha nem kerülök most címlapra, ha erre gondolsz. A komolyabb látogatók úgyis visszatérnek, oszt rátalálnak erre a posztra is.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.10. 00:32:48

Én valamikor gimis koromban olvashattam a Ragyogást, de a martini fogyasztásával kapcsolatos elmélkedés megmaradt rendesen.

off: baszki a héten alig bírtam inni. ha lenne nekem is vvinométerem, akkor 6 nap alatt másfél üveg bor szerepelne benne. meg egy sör.

offoff:nem, én arra gondoltam, hogy épp a címlapot nem kívánod (ld. az élesítés időpontja), pedig megérdemelné az írás :) Na de nyugtával izé, keltével dícsérd a napot.

Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa · http://sslazio.blog.nepsport.hu/ 2010.01.10. 01:25:15

Remek poszt! Kétség nélküli, a legjobb művei a tintás időszakból származnak. Remélem, sorozat lesz ebből!

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.10. 01:32:01

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa: Köszönöm, köszönöm. Igen, valami sorozatféle tervbe van véve. Remélem a következő posztomra történő felkészülést is túlélem... Nem is értem, hogyan tudtam 12 évesen a Cujo meg a Tortúra c. könyveket bújni. A Tortúrát konkrétan több mint tízszer olvastam, pedig nem gyereknek való. Igaz, akkor még nem viselt meg annyira, de most A ragyogás újraolvasása rendesen betett.

kinoxalin 2010.01.10. 09:35:17

@hillaby:
ajánlom figyelmedbe Charles Bukowski-t ( hu.wikipedia.org/wiki/Charles_Bukowski ), neki az egész élete a piálásról szólt, és a könyveinek is ez a fő témája.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2010.01.10. 11:00:08

Ok.Egyetértek,de szerintetek az utóbbi 20 évben nem írt semi olyant,ami mondjuk a Ragyogáshoz mérhető??

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2010.01.10. 11:08:12

Az egyetemen volt egy irodalomtanárom, aki szerint alkoholos vagy egyéb drogos befolyásoltság alatt nem lehet írni. Az élményeket persze be lehet gyűjteni ilyen állapotban, de konkrétan alanyt-állítmányt egyeztetni, normálisan fogalmazni nem lehet bebaszva. Max. festeni valami nonfiguratívat vagy zenélni.

elizon pucsnik 2010.01.10. 11:20:28

@[bs]: a tanár(úr-nő ?) nem volt berúgva, amikor ezt mondta?

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.10. 11:28:27

@nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu: A ragyogás nem ezért került a középpontba, hanem azért, mert már ezen a blogon is többször fölvetődött, mint az alkoholista (szülő) jellemrajza, és ezért újraolvastam, sok-sok év után.

gandhy 2010.01.10. 11:32:40

Élmény volt, THX!

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.01.10. 11:37:09

Ha már piás írók, mondták itt Bukowskit. De még Jack London, F.Scott Fitzgerald, jack Kerouac, Hemingway for example, nálunk megkerülhetetlen Hajnóczy, Bólya Péter. De minden író iszik, nem keveset, lásd pl. Weöres Sándort:
- Amyka, -szólt feleségéhez, megiszunk ketten 14 üveg sört?
- Na de Sándor, hát hogy gondolod?!
- Jó, jó... Akkor megiszom egyedül!

Károlyi Amy amúgy nem is adott inni Sanyi bácsinak, amíg le nem dolgozta a kötelező délelőtti penzumot.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.01.10. 11:41:09

@efes: Amelyik író nem iszik, annak egészségügyi okai (szétment hasnyálmirigy, stb.) vannak. Talán csak a Vámos nem iszik, de azt se hiszem...:)

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2010.01.10. 12:08:36

@[bs]: gondolom ebbol elnek azok az emberek, akiket lektoroknak hivnak es a kiadoknal reszeg halandzsat nyelvtanilag helyes tortenette alakitjak..:-)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.10. 12:16:57

@az igazi Sipi: Nem volt absztinens ő se, csak épp nem szeretett sokat inni. Viszont tényleg sokat bagózott, aztán mégse az vitte el. Jó génjei voltak, az biztos.

mehr luft 2010.01.10. 12:38:09

"Czeizel doktor egészen másképp látja a helyzetet. 21 magyar költőgéniusz szeszesital-fogyasztását vizsgálta meg, s erre a végeredményre jutott: a (majdnem) bölcsőtől a (tényleg) koporsóig tartó iszákosság mindössze két költőre volt jellemző - Adyra és Weöresre; Vörösmarty és Pilinszky csak életük második felében, jórészt depressziójuk miatt lettek részegessé; Juhász Gyula és Kassák eleinte ugyan jócskán piásak voltak, ám később lejöttek a szeszről; Balassi és Csokonai pedig csupán akkor volt pitykás, ha éppen katona-, illetve diáktársaságba került. A 21 költőóriás között azonban csak két bornemisszát talál: Berzsenyit és Kölcseyt. Nézzük a statisztikát: míg a népességben a rendszeresen ivók aránya negyven százalék, addig a vizsgált poéták között hetven. Míg a rendszeresen sokat ivó a népességben két százalék, addig a költői nemzetben tíz. Míg a mértéktelenül sokat ivó és lerészegedő, ún. iszákos a népességben 3,5 százalék, addig a versfaragóknál 24! És akkor még arról nem is beszéltünk, hogyan alakultak volna az arányszámok, ha Czeizel doktor Petrit is felveszi a listára, ha Krúdy, Cholnoky "Pokoljáró" László vagy Hajnóczy jelentékeny verseket is ír, ha Jeszenyin magyarnak születik, ha Kosztolányi nem jut kokainhoz, és a pohár után nyúl stb."
[http://www.es.hu/index.php?view=doc;15787]

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.10. 12:41:54

@mehr luft: Na, pl. én Adyról sem tudtam annak idején, hogy piákos volt, mégis ő volt az egyik kedvencem. Ld. még:

www.huhubalazs.blog.hu/2009/05/31/annyi_oldoszer_utan
www.huhubalazs.blog.hu/2009/05/31/aqua_world

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.01.10. 12:48:30

krúdy is alkesz volt valamilyen szinten, bár tudtommal nem abba a típusba tartozott, mint stephen king. volt is olyan időszaka, amikor leállt, de aztán visszaszokott.

@[bs]: nekem van olyan író ismerősöm, aki minden nap bebaszik, és minden este részegen ír. és ő is azt mondja, hogy az alapsztorit még józanul megírja, aztán a finomítás, meg a csiszolgatás megy részegen.

mokkaczuka 2010.01.10. 13:14:27

@[bs]: Írója válogatja. A Joe Eszterhas mindig be volt állítva, amikor a legjobb forgatókönyveket írta.

wpet 2010.01.10. 13:20:01

Kössz! Király, hogy megírtad!Így tovább!!!

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.01.10. 14:07:48

nemtom, én nem szeretek bebaszva írogatni..

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.01.10. 15:27:29

@hzizi: Nem is vagy sztefenking. Az illumináltan írásra amúgy az az alaprecept, hogy vagy betépve/berúgva találod ki, de tisztán szerkeszted, vagy tisztán találod ki, de betépve/berúgva szerkeszted meg. Másképp tényleg nem megy.

raoul_duke 2010.01.10. 15:46:20

HST Rumnaplójának is van köze az italhoz.

CernaGeza 2010.01.10. 17:36:30

én nagyon sokat iszom, lehet hogy író vagyok..? :)

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.10. 20:09:18

@CernaGeza: ez olyasmi, mint a "nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar" esete.
szóval nincs kizárva :)

Szalacsi_Dezső 2010.01.11. 10:18:41

Szép sorozat lehet ebből. Hajrá!!!
MNK mintájára MFA (minedn férfi alkoholista)
:-D

stoppos76 2010.01.11. 13:58:05

@az igazi Sipi: Dehogynem ivott. Ő maga írja le a Virágvasárnapban, ha jól emlékszem. Persze később abbahagyta.

Sose bízz olyanban, aki európai/amerikai és nem iszik. :)

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2010.01.11. 15:42:48

Király poszt, és többekhez hasonlóan én is javaslom, hogy rendszeres rovat legyen belőle, legalább tudunk kikre felnézni. Ellis is bekerülhetne Bukowski után pl.
A "mennyit piált" kérdések után pedig kialakulhat a végső sorrend, megtudjuk, ki volt a legnagyobb piás. Elképesztő távlatok vannak itt.

kinoxalin 2010.01.11. 16:59:24

@Levéltáros: konyves.blog.hu/2008/01/16/a_legiszakosabb_amerikai_irok_top10

Igaz, ezek "csak" amerikai írok, de Bukowski az első ezen a listán...

kps 2010.01.11. 18:36:29

Ez tetszett, de most komolyan. Jól is van megírva, meg az is jó benne, hogy tök ellentétes tanulságok is levonhatók belőle. Pl hogy fúdejó a piálás, mert lám, mekkora csúcs ember volt ő is piásan. Vagy hogy lám, milyen jól tette hogy végül leállt, mert valszeg rég halott lenne ha így folytatja. A kedvencem mégis ez: Figyelem, ha Ön minden nap a saját hányásában fetreng, viszont még egyetlen örökérvényű művet sem alkotott, akkor King nem a fegfelelő példakép az Ön számára!

kps 2010.01.11. 18:37:03

és persze hogy tanuljak meg gépelni...

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2010.01.11. 20:40:55

@mokkaczuka: Szerintem is,csak teljes lelki békében szabad olvasni,mert iszonyúan a lelkembe mászott vele.A polcon a hátsó sorban van,ne zavarjon.Amúgy is utálom a bohócokat,ez valami egyéb defekt lehet nálam:)

Epoxigyanta 2010.01.12. 14:09:29

A híres iszákosok közül Gerald Durrell jutott eszembe. Remélem róla is láthatok egy cikket.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.12. 22:02:09

@kinoxalin: @Epoxigyanta: @Levéltáros:

nem csak híres alkesz írók vannak a világon ám, meg tágabb értelemben vett egyéb művészek, igaz már ez is végtelen merítés.
ha az írókat, költőket, színházi embereket,képzőművészeket, hollywoodi sztárokat, nagy zenészeket, stb. sorra vennénk, már életünk végéig megvolna a témánk.
de tessenek még nagyobb távlatokban gondolkodni! tudósok, hadvezérek, államférfiak is joggal követelnek helyet sorozatunkban. Nagy Sándor, aki pl. belehalt, Churchill, aki 91 éves koráig úgy ivott, hogy ő irányított.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.12. 22:09:03

@éjjeli_alkesz: na akkor megvan a témánk életünk végéig... Még a végén mi is bekerülünk a listába, nem igaz? :D

kps 2010.01.13. 17:47:08

@éjjeli_alkesz: ha már válogatni lehet, egy szösszenetet szeretnék pl. David Hasselhoff padlóról hamburgert zabálós mattrészeg videójáról, :) (kötelező megnézni) hogy azért ne csak az ivás istenkirály, inpiratív oldalát hangsúlyozzuk a híres emberek esetében.

Epoxigyanta 2010.01.14. 13:38:31

@Esti Kornél, a Denevér szálló lakosa: Sajnos igen. Kiskoromban nagyon bírtam és később olvastam róla, hogy keményen ivott. Erről őszintén vall önéletrajzi könyvében.

jamesz 2010.01.15. 10:00:28

Hétfő:2 ouzo+2 sör, kedd: egy üveg villányi kékfrankos szerda semmi, tegnap egy üveg szilveszteri maradék dugszédes.

A minap pedig befejeztem a Duma Key-t.
Szerintem a Dark Tower-t is tudatmodosító hatása latt írta, mert az már tényleg durva. Vagy a fejben játszódó Álomcsapdát.

Churcill gén.

wpet 2010.01.15. 12:05:42

Ady penzuma állítólag napi 5 lityó veres volt, és ő volt az egyik irodalmi híresség, (ha nem az egyetlen) akinek nem kávéház volt a törzshelye, hanem igazi kocsma.
Csinszka alig győzte hígítani vízzel az agg mester életének vége felé.
Krúdyról meg annyit, hogy a róla elnevezett fröccs, 9dl bort és egy deci szódát tartalmaz.

CernaGeza 2010.01.15. 12:34:23

@jamesz:

a Duma Key szerintem brilliáns könyv, úgy 2/3-áig. A befejezés elcsépelt, kár érte.

Ez csak az én véleményem persze.

jamesz 2010.01.15. 12:53:46

@CernaGeza: Igen, én is így gondolom....

Ez a könyv annyira jó volt, hogy képes voltam spiccesen is olvasni....kijózanított....amikor pl. a tévét már csak fél szemmel tudtam nézni....

jamesz 2010.01.15. 13:02:06

Nem szorosan ide kapcsolódva, de pl. Gárdonyi egyik hőse, nevezetesen Göre Gábor bíró uram, örömében-bánatában-meglepetésében....stb nem ritkán "húzta meg a csutoráját"...a sógora neve meg:Durbints sógor.Mondja is:
"....- No, mondok, akkor tsak gyerünk ki a pintzébe, mert lássa kend még neköm akarmi balyom vót, a bor mindig segitött rajtam."

Link:
193.224.44.190/gardonyi/durbints/durbints.htm

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.15. 22:07:18

@jamesz: rajtam is, sajnos. Akkor kezdtem megrémülni: "Melyik az a betegség, amely elmúlik alkohol hatására? Az alkoholizmus..." Magamtól idéztem :D.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.17. 20:22:55

Most, hogy májszabadságot tartok, megértettem A ragyogás üzenetét: veszélyesek az alkeszek, de főleg, ha nem isznak... :D

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2010.02.02. 15:04:11

Még csak most olvastam ezt a posztot, gratula hozzá!

Az az érdekes, hogy úgy egy éve olvastam a Ragyogást, de akkor nem fogtak meg benne annyira ezek a dolgok, viszont így, hogy felhívtad rájuk a figyelmet, egyből más megvilágításban látom a regényt!

RoFä 2010.02.04. 02:08:24

@mehr luft: Kispályások. Csáth Géza az igazi király, politoxikomán perverz zseni, teljesen világos mögöttes ideológiával. hátborzongató.

RoFä 2010.02.04. 02:12:51

@mirko vosátka: Azt hiszem a Rémkoppantókat írta úgy, hogy kábé egy tiszta pillanata nem volt. Ahogy a posztban is említették, messze nem csak pia, hanem kábé minden, ami árt. Olyan is a regény: hagymázas, szétfolyó látomás, tele szenzációsan elborult ötletekkel, de egyszerűen nem akar véget érni, részenként unalmas, önismétlő.

Felfogható egyébként maga is alkoholizmus-parafrázisnak úgy ahogy van.

Marihuána tematikában érdekes párhuzam a Wonder boys - Pokoli hétvége c. film, Michael Douglasszel.
süti beállítások módosítása