látens iszákos

Alighanem vagyunk pár százezren. Van rendes munkánk, családunk, hagyományos szociológiai besorolás szerint mi vagyunk a középosztály. Nem balhézunk, kötelességtudóan ellátjuk a dolgunk egész nap, hasznos, sőt tiszteltre méltó tagjai vagyunk a társadalomnak. De este, mikor magunk vagyunk, vagy ha buli van... Én bort iszom. Ha valamit nem a nyilvánosság előtt üzennél, íme az e-mail: ejjelialkesz@gmail.com

alkeszek

Utolsó kommentek

szakirodalom

GA

Címkék

absztinencia (9) abszurd (1) ajánló (1) aknakereső (1) alekosz (1) alkesz típusok (1) alkohol (17) alkoholfogyasztás (1) alkoholista típusok (2) alkoholizmus (16) alkohol és gének (1) álszentek (2) anonim alkoholisták (1) antialkoholista troll (1) átbaszás (1) ázsiai gének (1) balaton (1) barátok (1) betegség (1) blog (1) boci az óriás (1) bor (28) borhamisítás (1) borkultúra (1) bor jótékony hatása (2) buék (1) bulizás (2) büntetés (1) caol ila (1) céges buli (1) churchill (1) countdown (1) csajok (1) család (3) daniels (1) diéta (1) diszkrimináció (1) edgar allan poe (1) edzés (1) egészség (6) életérzés (1) életmód (14) életvezetés (2) énblog (2) enzimek (1) évforduló (1) falusi turizmus (1) foci vb (2) fröccs (2) gének (1) gépszíjas (1) goldenblog (1) görögök (1) grúzok (1) gyerek (1) györköny (1) gyúrás (1) hazaút (1) hellókarácsony (1) hírek (2) híres (1) híres (1) híres iszákosok (7) hiúság (1) hosszúlépés (1) így isznak (1) irodalom (1) iszákos (2) iszákosok (3) iszákosok védőszentje (1) ittas vezetés (1) ivási szokások (13) ivászat (3) jack (1) james hetfield (1) jellinek képlet (1) jerking (1) józanság (1) kádárrendszer (1) karácsony (2) kiskorúak védelme (1) koktél (1) konferencia (1) közélet (2) középkor (1) kult (2) kultúr (2) kultúra (3) kurvák (1) látens iszákos (1) leszokás (3) máj (1) májvédő diéta (1) májvédő gyógynövények (1) májzsugor (1) máj védelme (1) másnaposság (2) másnapossság kezelése (1) médiatörvény (1) mérsékletesség (1) mérték (2) mértékletesség (4) metallica (1) minőségi bor (1) műalkohol (1) munkáltató (1) nagyivó (1) nagyivók (1) négy lépés (1) női egyenjogúság (1) nők (2) nyár (1) ókor (2) okosság (2) olaszország (1) online berúgás (2) oroszok (3) osbourne (1) ozzy (1) pálinka (3) pezsgő (1) pia (1) pincefalu (1) pincehegy (1) posztalkoholos állapot (1) pszichológia (1) ráivás (1) régészet (1) regisztráció (1) rendőrség (1) részegség (5) részeg csajok (1) retro alkesz (1) rock (1) róma (1) roncsfilm (1) rum (1) scotch (1) single malt (1) sör (6) sor (1) sörhas (1) statisztika (1) stohl (1) svábok (1) számvetés (1) szent bibiána (1) szent mónika (1) szilveszter (2) szintentartó alkoholista (1) szorongás (1) szümpozion (1) szüret (1) tablettás bor (1) tamada (1) thrax (1) tolerancia (1) tömény (2) történelem (3) törvény (1) tudomány (2) tudomény (1) vallás (1) való világ (1) védőszent (1) vendéglátás (1) veszély (1) vodka (6) whiskey (1) whisky (2) winston (1) zene (1) Címkefelhő

Híres iszákosok 2.0 - Churchill

2010.01.20. 10:28 éjjeli_alkesz

Kicsit zavarban vagyok, hogy italozási szokásai ürügyén foglalkozunk egy ilyen nagysággal, de ennek okát végső soron maga szolgáltatta, hiszen nem elég, hogy ivott, mint a kefekötő, még direkte rá is játszott. Akárhogyis, e sorozatból nem maradhat ki a jó öreg Sir Winston Leonard Spencer Churchill, a legnagyobb brit államférfi. Ráadásul könnyű dolgunk van, hiszen 91 évének szinte minden egyes napja több forrás által is dokumentált. De rögvest szögezzük le, hogy a közhiedelemmel ellentétben minden életrajzírója egybehangzóan azt vallja, hogy Churchill nem volt alkoholista, sőt, még csak nem is ivott annyit, mint ahogy a köztudatban az él. De az kép sem teljesen valós, amelyik szerint Churchill vasszervezete minden káros szenvedélyének ellenállt, mert bizony ugyan 91 évig élt (1874-1965-ig), de 70 éves kora után már nem volt a régi, 80 évesen pedig már tényleg betegeskedett.
 „Kitartó szorgalommal megtanultam szeretni” - mondta állítólag a whiskyről.

Összegező életrajzzal nem is próbálkozunk, de talán az életút kezdetei nem annyira közismertek, így két bekezdést megérdemelnek. A legendás Sandhurst katonai akadémia elvégzése után ifjú korában egyetlen életcélja az volt, hogy hírnévre tegyen szert, még akkor is, ha az kétes. Erre (az eleve híres családja, és politikus apja mellett) a katonai pálya remek alkalmat kínált. Főleg, ahogy Churchill intézte: leszerződött több újsággal, könyvkiadóval, és 2 in 1, mint katonatiszt, és egyben haditudósító járta be a gyarmati tűzfészkeket, kalandjait aztán széles tömegek kísérhették figyelemmel, ráadásul még szépen is keresett vele. Összeköttetései révén arra törekedett, hogy minden esetben a harcok közepére vezényeljék. Indiától Szudánig, Kubától (itt csak tudósított, a többi helyen harcoló egységnél szolgált) Dél-Afrikáig. Állítólag ekkor kezdi az ivóvizét whiskyvel dúsítani, a megfontolt emberekre jellemző nyomós indokkal, jelesül, hogy a trópusi kórságoktól megóvja magát. Legalábbis később ezt mondta (meg a fent vastagított idézet is erre vonatkozik). Ezekkel ugyan nem bontotta ki a valóság minden szeletét,  de hát jól hangzottak. Ehhez azért egy adalék: mikor nagy nehezen elintézte, hogy a búr háborúban harcolhasson, a hajóútra 60 üveg luxus kategóriájú italt, whiskyt, brandyt, francia bort és pezsgőt csomagoltatott, e szerint jócskán ismerte és szerette a jó italokat. A hírnév érdekében kifejtett ténykedésével rendkívül tudatosan parlamenti képviselői helyét készítette elő, akárcsak szolgálaton kívül a Londoni társasági életben tanúsított aktív részvételével. Ez nála a Ritz és a Savoy hotel éttermeiben rendezett ebédek és vacsorák sorát jelentette, valamint a visszahívások elfogadását, végső soron hivatásos vendég vagy házigazda volt. Ahogy több közös ebéd vagy vacsora után egy ismerőse jellemezte az ifjú titán viselkedését: „kellemetlen ember nyughatatlan egoizmusával, mindenféle erkölcsi kifinomultság [nélkül], … túl sokat iszik, túl sokat beszél, s semmilyen említésre méltót nem tesz...”.

Na gyorsan még egy kis életrajz, aztán ihatunk. Az első választásán még kikapott, utána 1900-tól számtalan cikluson keresztül újraválasztották, még úgy is, hogy többször pártot váltott. Aztán gyarmatügyi államtitkár, majd mindenféle miniszter lesz, különböző kormányokban önkormányzati-, belügy-, külügy-, had- és légügyi-, valamint pénzügyminiszterként szolgál. Több kisebb ballépés mellett az egyik legjelentősebb kudarc az első világháború alatt éri, az Admiralitás Első Lordjaként a katasztrófába fulladt Gallipoli partraszállás egyik tervezőjeként. E bukás után a messzire kerül a politika fősodrától, vidéki száműzetésének rangjához képest mégis szokatlan lépéssel vet véget: a nyugati frontra kéri magát. Ott is a parancsnokságról a lövészárkokba kívánkozik, ahonnan a fejadagok kiegészítése végett így ír feleségének: „küldj két üveggel a régi brandymből és egy üveg barackpálinkát, ezt ismételd meg 10 naponta”. Folytathatnánk, hogy araszol itt is lépésről lépésre, hogy kap egy zászlóaljat, majd egy dandárt, de sosem érnénk a végére. Lassan visszaküzdi magát az csúcsra, hogy aztán még magasabbra jusson. 1940 május 10-én Neville Chamberlain bénázása után az Egyesült Királyság miniszeterelnökévé nevezi ki VI. György. A többi, ahogy mondani szokás, történelem. Középiskola 4. osztály.

A következőket nyugodtan kijelenthetjük: hatalmas ambíciók fűtötték, és mérhetetlenül magabiztos volt, hitt abban, hogy küldetése van, és biz' igaza is lett. Kezdetben a törtető aranyifjak kalandor életmódját folytatta, egybehangzó leírások szerint rendszeresen és sokat ivott minden helyzetben, legyen szó londoni ebédről vagy a lövészárokról. De a lényeg az, hogy egy bonmot kedvéért a lelkét is képes volt eladni, és a nagyivó karakter újabb sziporka-forrásnak bizonyult, amit érdemes volt a nyilvánosság előtt hangoztatni, sőt eltúlozni. Az a mód, ahogy például utóbb arról beszélt, hogy miért kívánkozott a nagy háborúban is az első vonalba, tökéletesen jellemzi ezt a hozzáállást. Indoka – visszaemlékezése szerint – az volt, hogy szolgálatban nem lehetett inni, kivéve a lövészárkot. Természetesen nem ez volt cél, de hát jól hangzott, újból. Ahogy ez is:
„Bessie Braddock: Uram, maga részeg.
Churchill: Hölgyem, ön pedig ronda. Én reggelre kijózanodom... „

Később, gyakorlott politikusként, mikor már tekintélye révén megtehette, egyre többször akár délelőtt is félrészegen vett részt a parlament ülésein, de az is kitűnik, hogy ez nem befolyásolta teljesítményét. Egyik méltatója mintegy mellékesen jegyzi meg, hogy az „azonnali kérdések”-re kicsit késve, részegen és vörös fejjel érkezett, de precízen rendezett irataiból minden témában kielégítő választ adott, szarkasztikus stílusával szokás szerint rápirítva az ellenzékére. Ekkor már a reggelihez is pezsgőzött, aztán délelőtt elkezdte kedvenc whiskyjének (johnnie) vagy brandyjének fogyasztását. Aztán a további étkezéseknek is elengedhetetlen kelléke volt a jó bor, vacsora után meg újra a whisky. A vonatkozó epés megjegyzés: „Fiatalabb koromban az volt az elvem, hogy ebéd előtt nem iszom töményet. Most már az, hogy reggeli előtt nem teszem.” Más beszámolókból tudjuk, hogy első miniszterelnöki ciklusa során, amely történetesen a II. világháborúval esett egybe, az egész napos iddogálás ellenére minden nap átlag hajnal fél háromig dolgozott, olyan iramban, hogy a titkárnők óránkénti váltásban bírták csak, az úgynevezett Háborús Kabinet aznapra odarendelt, többnyire fiatalabb tagjai is kikészültek, mire elbocsátotta őket (itt jobbra egy korabeli jóindulatú német háborús karikatúra). Akik otthonában keresték fel, gyakran jegyzik meg a nap bármely szakában, hogy whiskyt szürcsölt, és már kissé be volt állva. Közel 80 évesen, második miniszterelnöksége idején mindez hasonlóan alakult, de ekkor már „csak” éjjel fél egyig melózott. Az is lehet, hogy nem a kora miatt, hanem csak azért, mert nem volt háború.

Egy másik mítoszt viszont le kell rombolnunk. Több kisebb és nagyobb agyvérzésen esett át, gyakorta kínozta mindenféle légzőszervi baj, és a hetedik x-en túl elég lerongyolt állapotban volt, szemben pl. később a hasonló idős korában elnökként működő De Gaullal. Depresszió kínozta, 1953-ban egy súlyosabb agyvérzése után tolókocsiba kényszerült, és időlegesen szellemi lépességei is hanyatlottak. Ezen állapotait a mediterrán térségbe tett utazásokkal orvosolta, kedvence a Côte d'Azur volt, de gyakran meghívatta magát luxus hajóutakra, a pl. az 50-es években Onassisal utazgatott, ha éppen mélyponton volt. De ha kellett, mindig összeszedte magát, és hatalmas politikai, retorikai teljesítményekre volt képes a megfelelő időpontban. A Churchill-féle lábadozások is sajátosak voltak, több beteglátogatóba érkező vendége jegyezte meg, ismerve az előzményeket, hogy egy ágyban jajgató emberre számított, e helyett egy szivarozó, viháncoló és whiskyt kortyolgató Winston várta.

A hatalmas felelősség, vagy a nagy kudarcok nem játszottak kimutatható szerepet az alkoholizálásában. A feszültség oldására nem használta az alkoholt, a parát festéssel vezette le (itt jobbra egy műve, melyet kedvenc témájáról pingált), jellemző módon ezt Gallipoli után kezdte el, mondván, e nélkül nem bírná a nyomást. Az egészségével viszont tényleg nem törődött, ismert a megjegyzése a vegetáriánusokról, és neki tulajdonítják, hogy a hosszú élet titkaként a szivart, a whiskyt és a „semmi sport” hármast jelölte meg. 

Szóval a közhelyes kép a kedélyes angol úrról, a súlyosan iszákos de vasszervezetű és zseniális Winstonról nem teljesen helytálló, de kicsit árnyalva mégis igaz. Az italozással kapcsolatos végső konklúzióját így foglalta össze: „Ne felejtse el, hogy én az alkohollal sokkal jobb vásárt csináltam, mint ő velem." 

PS.: Tulajdonképpen ha csak az irodalom alkoholista vetületeit akartuk volna elemezni, akkor is elsők között vettük volna elő, hiszen az eddig emlegetett írókkal ellentétben ő irodalmi Nobel-díjas, na jó, meg még Hemingway. Szeretett írni, sőt grafomán volt, főleg történelmi, hadtörténeti tárgyú, meg önéletrajzi jellegű műveket, és mindenféle hivatali jelentést, feljegyzést, emlékezetőt, ezzel kergetve őrületba azon beosztottjait, akinek el kellett mindazokat olvasni. 

63 komment

Címkék: egészség alkoholizmus churchill whisky winston iszákos híres iszákosok nagyivó

A bejegyzés trackback címe:

https://latensiszakos.blog.hu/api/trackback/id/tr481683144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.20. 13:42:57

@jamesz: igen, ott is van az apróbetűs részben,:) csak a konkrét művet nem írtam oda, ezért köszi a kiegészítést.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.01.20. 17:22:28

Ha hazankban minden iszakos ilyen karriert futna be nem itt tartana az orszag.

pandacsökiboborján 2010.01.20. 17:36:49

Érdekes,hogy Anglia hogyan lett a világ ura, hiszen szinte mindenkitől kikapott: hollandoktól,franciáktól, zuluktól búroktól. Churchill a második világháborúig egy rakás szerencsétlenség volt( kivéve ,hogy létrrehozott egy bizottságot,amely új haditechnikai eszközök fejlesztését támogatta az 1. háborúban,például a harckocsiét.)
A második háborút is csak Hitler ostoba döntései miatt tudta meggyerni.

Lucius Flavius Arrianus 2010.01.20. 17:41:44

"...több vegetariánust is ismertem, a magevőkig bezárólag, és mindannyian korán haltak meg egy hosszabb, szenilitásban eltöltött időszak után."
:-)

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.01.20. 17:42:57

Az a bizonyos Nobel-díj, még Churchill hívei szerint is erős túlzás volt. Volt szerencsém az inkriminált műhöz, háááát ...

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.20. 17:43:03

Gallipoli után azt hiszem én is rászoktam volna az ivásra. Ritka nagy bukás volt, de jól kijött belőle, na ehhez kell tehetség, meg egy kis whisky.

Lucius Flavius Arrianus 2010.01.20. 17:45:19

@pandacsökiboborján:
látom, a történelmet, azt jól ismered, különös tekintettel a XX. század első felének brit történéseire. Ez a rakás szerencsétlenség vezette be a munkástőzsdéket, terjesztette ki a betegbiztosítást, hajtott végre értékelhető börtönreformot; az már mellékes, hogy ő volt az ébresztőóra akkor is, amikor a kefebajszos mázoló hatalomra jutott...

Lucius Flavius Arrianus 2010.01.20. 17:52:00

@Álszentfazék:
márhogy a II. világháború története, az a "háááát"? A Betlen János-féle - egészen használható és alapos - válogatás ismeretében is elmondható, hogy impozáns, rendkívül jól megírt mű. Hát még ha elolvasod eredetiben is. Mindazonáltal a legjobb (legolvasmányosabb?) könyve a Great Contemporaries (Nagy kortársak), még a harmincas évek végéről. Az édesapjáról ill. a Marlboroughról írt munkái még ma is érdekfeszítőek, kár, hogy ezeket még nem fordították le. Az angol ajkú népek története már nem ilyen jó, akkor már háziipart űzött.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.20. 17:57:22

@pandacsökiboborján: A II. háborút Sztálin nyerte meg, nem Churchill. 1945 után hol volt angol befolyás Európában, ami félig az oroszok kezén maradt? Nem beszélve a Land&Lease egyezményről. Még 2006-ban is fizették. Ehhez képest a whisky számlája bagatell volt, meg futotta rá a Nobel-apanázsból:-)

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.01.20. 18:03:00

udv
megfelelo melysegu tortenelmi ismeretek hianyaban csupan ezt tudom hozzafuzni a blog bejegyzesehez..
a legtobb whisky marka azt allitja magarol,hogy ez volt Churchill kedvenc whiskyje..Ismereteim szerint a sok lehetoseg leszukitheto a Hankey Bannister es a Johnnie Walker Red Label markakra.Ezek blended whiskyk.Single maltok kozul van forras arrol,hogy esetleg a Mortlach.
ennyi:)
amugy szep bejegyzes,jo kommentek,mokas blog:)gratula..

------
www.scotchwhiskyblog.wordpress.com

pandacsökiboborján 2010.01.20. 18:06:43

@Lucius Flavius Arrianus: na ezt nem tudtam,de sok angol halt meg miatta az 1. háborúban.

Lucius Flavius Arrianus 2010.01.20. 18:07:38

@Barman's Choice:
általában Johnnie-t ivott, igen sok szódával, ha már whisky. Mindazonáltal szerette a portóit, az öreg konyakot és a márkás (száraz) pezsgőt is. Amihez életében nem nyúlt, az a gin; Colville (magántitkára) visszaemlékezése szerint a Fehér Házban, Rooseveltnél eltöltött idő alatt igen nagy erőszakot tett magán azzal, hogy hajlandó volt a Roosevelt által saját kezűleg kevert koktélokból (martini) fogyasztani :-)

pandacsökiboborján 2010.01.20. 18:10:10

@ÁkiBáki: hát ez igaz. Érdekes ez a töri. Nemrég volt egy sorozat a NG-on. Az egyikben arról volt szó,hogy Hitlernek milyen betegségei voltak és azt modják,már 1932-ben valószínűleg diagnosztizálták nála a Parkinsont meg 1941-től intravénásan kapta az amfetamint. Churchil alkoholizmusa ehhez képest semmi.
Egyszer olvastam,hogy az angolok nemrég fizették ki a Napoleon elleni háborúra felvett egyik hitelüket.

Lucius Flavius Arrianus 2010.01.20. 18:10:54

@pandacsökiboborján:
mint általában a politikusok miatt, mindenütt, minden háborúban. Gallipoli az első háború egyetlen remek stratégiai ötlete volt, és ne feledjük, hogy WSC ekkor nem volt a teljhatalom birtokában: haditengerészeti miniszter volt, nem miniszterelnök. Gallipoliért (a tétovázó és késlekedő végrehajtáson túl) elsősorban Asquith-t, Fishert (aki tkp. végig szaboltált) és Kitchenert is felelőssé lehet tenni, nem csak WSC-t.

Közöd?? (törölt) 2010.01.20. 18:10:54

@pandacsökiboborján: rejtély miről beszélsz, valóban vesztettek csatákat, de a háborút aztán megnyerték.

Szalacsi_Dezső 2010.01.20. 18:13:40

Ez is jó sztori volt.
Lesz pl Poe is, meg Jack London?
Mer' azér ők is odatették magukat a piálásban.
Csak így tovább. :-)

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.01.20. 18:16:24

Ez a "híres iszákosok" sorozat könnyen kelthet téves elképzeléseket az alkohol szellemi teljesítményre gyakorolt hatásáról. Nevezetesen olyasmire gondolok: lám, ők is ittak és mégis! Erős a gyanúm, hogy a "hegedülés megvéd a súlytólégrobbanástól" típusú statisztikával van dolgunk.:)
Kétségtelenül vannak számosan, akik szerencsés alkatuk, vasszervezetük vagy bármi más okán komoly ivászat mellett is jelentős életművet hagytak hátra. Csakhogy, nem ismerjük az arányokat! Azt, hogy hány "hírtelen" iszákos van, akit a képességei messze többre predesztináltak, mint amennyire vitte. Róluk ugyanis nem tudunk, pont a teljesítmény hiánya miatt.
Olyan ez, mint amikor történelem tanulás közben az az ember érzése, hogy csupa hosszú uralkodású király élt. Pedig dehogy! A rövid életűeket nem tanuljuk, mert többnyire nem volt módjuk jelentős hatást kifejteni.
A gyanúmat tovább erősíti a következő gondolatmenet: Számomra a természettudományok jelentik az emberi gondolkodás legnagyobb teljesítményét, mind mennyiségi, mind minőségi szempontból. (ne szarakodjunk most az összehasonlíthatóság problémakörével). Márpedig a modern (XIX.-XX. század) tudománytörténetből nem emlékszem egyetlen jelentős figurára sem (cáfoljon meg, aki tud ilyet), akit hírbe hoztak volna az alkohollal. (Állítólag Tycho Brahe sokat ivott, de az régen volt). Ebből pedig nekem az jön le: az igazán komoly racionális szellemi teljesítménynek nem kedvez a rendszeres ivás!
(Feynman nem ellenpélda! Kétségtelen, hogy fiatalon megcsapta az alkohol szele, de pont ezért, élete legnagyobb részében teljesen absztinens volt. A Nobel-díj átvételekor a fogadáson csak ketten nem ittak, ő és a svéd király.)

Cs 2010.01.20. 18:18:31

@pandacsökiboborján: Azért ez igen erős túlzás, hogy mindenkitől kikapott. Ha ez igaz lenne, nem tudott volna a fél világ ura lenni UK és a XIX. sz első felének szuperhatalma. Persze voltak vereségek, nagyobbak is, de a hódítás és a háború már csak egy ilyen játék. Győzelemből legyen több, akár csatatéren, akár tárgyaló asztalnál, akár egyéb helyen. Ahogy az eredmények mutatják kevesebb volt a vereség.

Érdekes egy figura volt Churchill én komálom és tisztelem, bár sok hibás döntése volt és voltak csúnya dolgai (pl. Belügyminisztersége alatt a sztrájkoló welsi bányászok közé lövetett (nem is nagyon volt népszerű arra felé utána), pénzügyminiszterként is voltak komoly következményekkel járó hibás döntései) nem egy előre megtervezett szépen felépített karrier volt az öve. De szívós és elpusztíthatatlan volt, mint egy bulldog (nem véletlen a sok hasonlítás) és mindig felállt a padlóról. Gallipoli után is, és akkor is amikor a 30-as években a 2.-3. vonalba csúszott vissza és kb háborús uszítónak tartotta mindenki.

pandacsökiboborján 2010.01.20. 18:22:18

@Közöd??:Én már régen tanultam ezeket,de úgy látszik ez hagyomány az angoloknál. Úgy rémlik Wnston egyik őse,aki Marlborough hercege lett, durvább dolgokat csinált egyik politikai riválisa ellen-gyakorlatilag elárulta a franciáknak az ellenük készülő támadást.
Ha jól tudom a émetek pont ezen akadtak ki, hogy az első háborúban kiütötték az oroszokat,olaszokat,románokat nagyon megszivatták a franciákat és mégis elvesztették a háborút. Tegyük hozzá, a zseniális angol és francia legfelsőbb vezetők ehhez a legkevésbé sem járultak hozzá.

pandacsökiboborján 2010.01.20. 18:23:53

@Cs: sokszor megverték őket,például a búrok az idióta Kitchener miatt, de aztán persze a nyers erő győzött.

Cs 2010.01.20. 18:28:21

@pandacsökiboborján: Háborúkat kell nyerni nem csatákat. Ez örök igazság. S ebben kurva jók voltak, akkor is amikor nagyhatalmak között zajlott a konfliktus. Lapozd át a XVIII-XIX századi történelmet. A végén mindig az az oldal nyert ahol ők voltak.

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.01.20. 18:28:49

@Lucius Flavius Arrianus: Impozáns és rendkívül jól megírt. Ez kétségtelen. Nagyon érdekes mindenki számára, akit érdekel a történelem, benne a II. világháború története. De, mint "irodalom", mint "művészet" alig értékelhető. Szerintem, ő maga sem annak szánta. Történelmet írt, ahogy azt a bonmot-ja is elárulja: "A történelem majd följegyzi. Tudom, mert én fogom megírni."

pandacsökiboborján 2010.01.20. 18:31:19

@Cs: azért a telepesek visszakergették a vöröskabátosokat a kontinensre.

pandacsökiboborján 2010.01.20. 18:33:46

na megyek iszok pár sört és talán whiskyt is.

Cs 2010.01.20. 18:33:57

@pandacsökiboborján: Igen, ez igaz. Ezt leszámítva :)

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.01.20. 18:36:48

Nem "praktizáló", de TF-en végzett fitness edzőként utálom mikor felhozzák ellenpéldának :)

@Barman's Choice: Hát nem mindegy, hogy melyiket szerette ?:) Igya mindenki azt amelyik _neki_ legjobban ízlik.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.20. 18:51:19

@pandacsökiboborján: Látod, Hitler egy csöves vega volt, aki ráadásul nem is ivott alkoholt. Győzött a whisky :-)

error56 2010.01.20. 19:05:16

A második világháborút se nem Churchill, se nem Sztálin nem nyerte meg, hanem inkább Roosevelt. Az USA nélkül gyorsan összeomlottak volna a szovjetek, az angolok meg nem is igen tudták volna maguktól elkezdeni a counterattackot.Persze a leghitelesebb az, hogy Hitler vesztett, nem az ellenfelei nyertek. Ez különbség.

A másik dolog, ha már híres alkeszeknél tartunk, itt csak igazi személyekről lehet szó?
Mert ha nem, akkor javaslom elemzésre Svejket, és Tuskó Hopkinst is. Vannak olyan érdekesek, mint Churchill.

ÁkiBáki (törölt) 2010.01.20. 19:12:41

@error56: Nem vitatkoznék veled, csupán azt mondanám, az USA gazdasági potenciálja az, ami a háborút megnyerte, mondjuk így személyek nélkül.
A mi Winstonunk viszont igen keményen erősítette a Felföld gazdaságának fellendítését:-)

Lucius Flavius Arrianus 2010.01.20. 19:14:14

@Álszentfazék:
a történetírás mióta nem művészet?
Legfeljebb azóta, amióta a hanyatló műveltség korát éljük.

Lucius Flavius Arrianus 2010.01.20. 19:17:00

@Cs:
WSC soha nem lövetett a sztrájkoló walesi bányászok közé, ez urbanlegend. Az ún. tonypandy-incidensről van szó, amikor is a hadsereg - a helyi hatóságok kifejezett kérésére - vonult a nevezett bányászvároska FELÉ; a halottak közönséges utcai csetepatéban vesztették életüket. A bevonulás után halálos áldozat nem volt.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.20. 19:49:01

Elég sok mindent előre látott, pl. hogy Hitlerrel gondok lesznek, aztán hogy Sztálinnal is gondok lesznek, meg hogy jó lenne egy közös Európa, igaz a UK nélkül. De pl. a tank (harckocsi) alkalmazási lehetőségeit is korán felmérte, csak hát nem adtak neki elég pénzt. Sőt, ha jól emlékszem a "vasfüggöny" kifejezés is az ő retorikai burjánzásának gyülölcse.

Viszont a rosszmájúak szerint csak arról van szó, hogy olyan mennyiségű beszédet mondott, memorandumot írt, minden tárgykörben, hogy utólag mindenre, és mindennek az ellenkezőjére lehet bennük példát találni.

Ami biztos, hogy ő volt az is, aki az I. VH előtt ahhoz a frakcióhoz csatlakozott, amelyik szerint minimum 10 évig nem lesz Európában héború.

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.01.20. 19:52:15

@kitvalasztanal.hu - Tippelős választási oldal:

persze hogy ez a lenyeg:)
es csupan abbol a szemszogbol nem mindegy ha adott termeket ezzel probaljak eladni(fuggetlenul attol,hogy nyilvan egyiknek sem ez a legfontosabb marketing uzenete:)
de csupan erdekessegkent irtam:)
-------------
Tusko Hopkins nagyon nagy otlet:))

tlac 2010.01.20. 20:00:29

azért a mi Gyulánk se kutya..

Bogyesz! 2010.01.20. 20:04:49

Közismert és jól dokumentált Churchill közeli kapcsolata az alkohollal. Indiai és dél-afrikai szolgálata idején vált szokásává, hogy a fertőző betegségek megelőzésére ivóvizéhez egy kevés whiskyt adott. Erről azt mondta: „kitartó szorgalommal megtanultam szeretni”. Élete nagy részében közel napi rendszerességgel ivott alkoholt, étkezés előtt, alatt és után. William Manchester The Last Lion (Az utolsó oroszlán) című könyve szerint kedvenc whiskyje a vörös címkés Johnnie Walker volt. Kedvelte ezen kívül a pezsgőt, a konyakot és a jó borokat. Mindazonáltal egybehangzó vélemények szerint nem volt alkoholista (még ha – a látszatra rájátszva – előszeretettel erősítette is nagyivó hírnevét). A Churchill Központ szerint 1936-ban fogadást kötött, hogy egy évig nem iszik töményet, amit meg is nyert. Patrick Buchan-Hepburn, egyik személyi titkára szerint „Valamiféle színes vizet kortyolgatott egész nap, reggeltől késő estig: éppen csak egy gyűszűnyi vizet adott hozzá.” Ezzel egybehangzóan nyilatkozott David Hunt, aki szintén személyi titkára volt egy ideig: „Whiskyt ivott szódával, de az az ital nem sok whiskyt látott.
Az eredeti vicces parbeszed pedig igy hangzott:
Braddock: "Winston, you are drunk, and what's more you are disgustingly drunk."
Churchill: "Bessie, my dear, you are ugly, and what's more, you are disgustingly ugly. But tomorrow I shall be sober and you will still be disgustingly ugly.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.20. 20:17:32

@error56: @Bogyesz!:

erre is van jó kis csípős beszólás, igaz nem Churchilltől, a II. VH-s angol mentalitásra,
valahogy így:
Mi - angolok - kitarunk az utolsó szál jenki katonáig.

ha esetleg pontosabban tudja valaki..:)

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.20. 20:22:15

@Bogyesz!: ez ha jól sejtem a wikiről van :)
részletes és hasznos szócikk, kivételesen.
De pl. "éppen csak egy gyűszűnyi vizet adott hozzá. Ezzel egybehangzóan nyilatkozott David Hunt, aki szintén személyi titkára volt egy ideig: „Whiskyt ivott szódával, de az az ital nem sok whiskyt látott."
Itt azért némi elírás lehet. most a víz volt kevés vagy a whisky...:)

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.01.20. 20:29:47

"This superlative blended whisky became the exclusive Scotch Whisky for the British Armed and Diplomatic forces. Indeed, Hankey Bannister & Co maintained an elevated position in Downing Street as suppliers to the famous wartime Prime Minister, Sir Winston Churchill. Hankey Bannister maintains its pre-eminence today as one of the finest blended Scotch Whiskies."
(Murray:Classic blended scotch)

ugy latszik akar rajatszott akar nem,meg ma is mukodik a legenda es tobben is magukenak erzik a valosagalapjat:)
lehet,hogy a pr mar mukodott akkor is,mert a Hankey Bannister egyik alap malt whiskyjenek leparlojat a hadsereg hasznalta a 2.vhb alatt..ez,meg egy churchilli kapcsolat remek marketing nehez idokben:)
A Johnnie Walker Red Label meg nyilvan ott volt az oreg kozeleben mint leghiresebb.
iszik itt mindenki mindent amugy is:))

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.01.20. 20:34:22

@Lucius Flavius Arrianus:
"a történetírás mióta nem művészet?"
Talán, amióta megpróbál tudománnyá válni.:)
Hosszan idéz leveleket, jegyzőkönyveket, általában mindenféle dokumentumokat, forrásokat jelöl meg, nem hagy helyet a fantáziának, kerüli a szubjektivitást (mármint a történetírás általában) stb.
Vergilius korában a mezőgazdasági szakirodalom is művészetnek számított (Georgicon). Ezen az alapon Bálint gazda is esélyes a irodalmi Nobel-díjra, ha kimerítő alapossággal és jó stílusban ír a tavaszi veteményezésről?
Szerintem érted miről beszélek, csak berzenkedsz a sommásnak vélt ítéletem ellen. :) Pedig én csak az irodalmi Nobel-díj kapcsán "háááátoztam".

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.20. 20:41:38

Hehe, találtam egy Churchill nevű koktélt egy brit hazafias oldalon. A recipe:

1.5 oz Scotch whisky
0.5 oz Lime Juice
0.5 oz Sweet Vermouth
0.5 oz Cointreau

Shake ingredients together with ice, and strain into a cocktail glass.

a történelmi hűség nem kérdőjelezhető meg, de milyen mértékegység az oz?

Antifaszok Réme 2010.01.20. 20:45:33

"Csörcsil" háborús főbűnöst elítélték a potsdami perben. Ja, nem ?

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.01.20. 20:52:57

@éjjeli_alkesz: uncia, Náncsi néni p...

1 oz = 28.3495 g

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.01.20. 21:01:06

1 oz az 30 milliliter kb.
de ital keveresnel inkabb csak egy aranyt jelol a gyakorlatban.
mivel a meropoharkak 25 vagy 50 mililiteresek(esetleg 35)

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.20. 21:08:19

@hillaby: @Barman's Choice:
súlyban megadni a térfogatot..., erre tényleg nem gondoltam. furák ezek a britek.:)

Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2010.01.20. 21:16:58

az egyik oz az grammban annyi amennyit hillaby irt.viszont a kokteloknal ez "fl.oz" ,fluid oz, 29.57...blabla milliliter.
viszont ha "cuccot" veszel akkor egy oz 24 gramm:)

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.20. 21:18:56

@Antifaszok Réme: Potsdamban konferencia volt, ahol a nürnbergi per tematikáját (is) részben meghatározták.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.01.20. 21:28:46

@IV. (Parkoló) Béla: @Barman's Choice:
ez úgy megtetszett, hogy be is pakoltam a posztba, köszi :)

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.01.20. 21:45:39

A csavo mellesleg Spencer, mint Diana. A kedvencem ezzel a csaladdal kapcsolatban, hogy utaltak a helyzetet, hogy Diana hozzament egy jott-ment Windsorhoz, akik lehetnek ugyan az aktualis kiralyi csalad, de felkapaszkodott senkiknek tartottak oket a tobbszaz evvel idosebb Sepncer hazhoz kepest.

A "no sport" pedig image epites volt Churchillnel, mert vivasban es lovaglasban is kiemelkedo volt. Mivel katona is volt futni es loni is tudott, tehat majdhogynem egy kituno ottusazo is lehetett (volna).

escaper · http://elinnen.blog.hu 2010.01.20. 22:17:55

Csak most tudatosult bennem, hogy ket masodvonalbeli festo harcolt egymassal a II. vilaghaboruban.

Szalacsi_Dezső 2010.01.21. 07:23:18

Black Labelt ivott.
"Paint it Black"

wpet 2010.01.21. 09:55:57

Remek poszt, köszönjük!Poe-t is nagyon várom.
A kommenteken remekül mulattam, és sokat tanultam!

Szalacsi_Dezső 2010.01.21. 13:03:46

Weöres Sanyi bácsi is lesz?

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.01.21. 14:34:25

Jó poszt, még hasonlókat, többet.

mokkaczuka 2010.01.24. 14:44:02

@Álszentfazék: Tévedsz. Az alkohol konzervál. :)

mokkaczuka 2010.01.24. 14:47:41

@pandacsökiboborján: Hát igen, a németek három fronton nyomták, akkor is beszállt Amerika, és még így is majdnem döntetlenre hozták. Azt hiszem, a sokat gúnyolt Luddendorffnak igaza volt, ha nem a dolstoss, sok minden másképp alakul.
süti beállítások módosítása