látens iszákos

Alighanem vagyunk pár százezren. Van rendes munkánk, családunk, hagyományos szociológiai besorolás szerint mi vagyunk a középosztály. Nem balhézunk, kötelességtudóan ellátjuk a dolgunk egész nap, hasznos, sőt tiszteltre méltó tagjai vagyunk a társadalomnak. De este, mikor magunk vagyunk, vagy ha buli van... Én bort iszom. Ha valamit nem a nyilvánosság előtt üzennél, íme az e-mail: ejjelialkesz@gmail.com

alkeszek

Utolsó kommentek

szakirodalom

GA

Címkék

absztinencia (9) abszurd (1) ajánló (1) aknakereső (1) alekosz (1) alkesz típusok (1) alkohol (17) alkoholfogyasztás (1) alkoholista típusok (2) alkoholizmus (16) alkohol és gének (1) álszentek (2) anonim alkoholisták (1) antialkoholista troll (1) átbaszás (1) ázsiai gének (1) balaton (1) barátok (1) betegség (1) blog (1) boci az óriás (1) bor (28) borhamisítás (1) borkultúra (1) bor jótékony hatása (2) buék (1) bulizás (2) büntetés (1) caol ila (1) céges buli (1) churchill (1) countdown (1) csajok (1) család (3) daniels (1) diéta (1) diszkrimináció (1) edgar allan poe (1) edzés (1) egészség (6) életérzés (1) életmód (14) életvezetés (2) énblog (2) enzimek (1) évforduló (1) falusi turizmus (1) foci vb (2) fröccs (2) gének (1) gépszíjas (1) goldenblog (1) görögök (1) grúzok (1) gyerek (1) györköny (1) gyúrás (1) hazaút (1) hellókarácsony (1) hírek (2) híres (1) híres (1) híres iszákosok (7) hiúság (1) hosszúlépés (1) így isznak (1) irodalom (1) iszákos (2) iszákosok (3) iszákosok védőszentje (1) ittas vezetés (1) ivási szokások (13) ivászat (3) jack (1) james hetfield (1) jellinek képlet (1) jerking (1) józanság (1) kádárrendszer (1) karácsony (2) kiskorúak védelme (1) koktél (1) konferencia (1) közélet (2) középkor (1) kult (2) kultúr (2) kultúra (3) kurvák (1) látens iszákos (1) leszokás (3) máj (1) májvédő diéta (1) májvédő gyógynövények (1) májzsugor (1) máj védelme (1) másnaposság (2) másnapossság kezelése (1) médiatörvény (1) mérsékletesség (1) mérték (2) mértékletesség (4) metallica (1) minőségi bor (1) műalkohol (1) munkáltató (1) nagyivó (1) nagyivók (1) négy lépés (1) női egyenjogúság (1) nők (2) nyár (1) ókor (2) okosság (2) olaszország (1) online berúgás (2) oroszok (3) osbourne (1) ozzy (1) pálinka (3) pezsgő (1) pia (1) pincefalu (1) pincehegy (1) posztalkoholos állapot (1) pszichológia (1) ráivás (1) régészet (1) regisztráció (1) rendőrség (1) részegség (5) részeg csajok (1) retro alkesz (1) rock (1) róma (1) roncsfilm (1) rum (1) scotch (1) single malt (1) sor (1) sör (6) sörhas (1) statisztika (1) stohl (1) svábok (1) számvetés (1) szent bibiána (1) szent mónika (1) szilveszter (2) szintentartó alkoholista (1) szorongás (1) szümpozion (1) szüret (1) tablettás bor (1) tamada (1) thrax (1) tolerancia (1) tömény (2) történelem (3) törvény (1) tudomány (2) tudomény (1) vallás (1) való világ (1) védőszent (1) vendéglátás (1) veszély (1) vodka (6) whiskey (1) whisky (2) winston (1) zene (1) Címkefelhő

Az igazi szümpozion

2010.06.20. 09:11 éjjeli_alkesz

Mai kulturális rovatunkban tisztázzuk, hogy a szümpozion (netán szimpózium, szümphozion...) kifejezés valójában nem jelentett mindig unalmas tudományos tanácskozásokat, kordzakós értelmiségiek véget nem érő monológjaival, ahol a forráshiánnyal küzdő szervező kisüveges ásványvízzel és száraz pogácsával traktálja a résztvevőket. Nem barátaim, az ókori görögöknél a szümpozion eredetileg egy, a borfogyasztáshoz kapcsolódó, sőt, azt központi elemként kezelő szertartás volt. Mondjuk ez többnyire ma is így van, de akkor még büszkén vállalták a valós célt.

Görög barátainknál a főétkezés – miként a mediterrán éghajlatú területeken általában – a vacsora, és ez ókorban sem volt ez másként. Ekkor azonban még érdekes módon nem keverték az evést az ivászattal, a vacsora lezajlása után külön kerítettek sort erre a kedves elhajlásra, ami nagyjából a következőképpen zajlott. Az összejövetelen elfekvő ifjú férfiak – igen, a női vendégeket ekkor még diszkriminálták, és csakis erotikus-táncos produkció előadóiként kerülhettek egy ilyen rendezvényre – elé egy nagy edényt helyeztek, amelyben a bort és vizet elegyítették. A keveréket a házigazda, vagy egy demokratikusan megválasztott ceremóniamester készítette, a házigazda által előre megszabott koreográfia szerint. Ő vezényelte az ivás tempóját is, a résztvevők mintegy vezényszóra ittak (mint egyes egyetemeken ma az un. Szakestek keretében), többnyire azt is előre eldöntötték, hogy mennyit fognak aznap inni. Bárhogy is nézzük, a vendégek e tekintetben ki voltak szolgáltatva a vendéglátó pillanatnyi hangulatának, és az iváshoz való aktuális viszonyulásának. Általában az volt a szokás, hogy az első pár kupa kevés vizet látott, hogy a kedélyek oldódását gyorsan letudják. A spicc elérése után a vendéglátó tréfás szeszélye szerinti tempóban nőtt a víz aránya, és mivel a görögök körében a kirívó részegség nem volt menő, ha elfajulásra volt kilátás, megszaladt a vizes adalék. Főként, mert az egész valójában nem az öncélú lerészegedésről szólt, hanem a szellemes, filozofálgató eszmecserék, elmés eszmefuttatások adták az értelmét az ilyen összejöveteleknek, ahol a bor afféle katalizátorként szolgált. De álljon itt Szókratész vonatkozó intelme:

Én, barátaim, teljes szívemmel az ivás mellett vagyok. Mert mélységesen igaz, hogy a bor, lelkünket öntözvén csitítja a fájdalmat, mint ahogy az olaj föllobbbantja a lángot. Ám nekem úgy tűnk, hogy az emberi test hasonlatos a növényekhez. Ha túlságosan bőven öntözik őket az istenek, nem tudnak kiegyenesedni, nem járja át őket az enyhe szellő lehelete; ám ha csak annyit isznak, amennyire szükségük van, szálegyenesen nőnek, virágot hajtanak és gyümölcsöt teremnek. Hasonlóképpen mi is: ha színültig töltjük a kupát, testünk és lelkünk megbicsaklik hamarosan, levegőt is nehezen kapunk, szó meg alig jön a szánkra. Ám ha a szolgák gyakran, de csak mértékkel töltenek kicsiny poharainkba, a bor nem részegít meg bennünket, hanem édes ösztönzése révén egyre vidámabbak leszünk.

Tegyük hozzá, hogy akkor sem hívtak össze rendkívüli népgyűlést az esetleges száműzésről szóló cserépszavazás céljából, ha némely házaknál rendszeresen részeg orgiává fajultak a hasonló rendezvények. Ez történt elég rendszeresen például az amúgy köztiszteletben álló Kalliasz, 'athéni államférfi'szümpozionjain, aki a Szalamisznál vívott tengeri ütközet után vezette a perzsákkal folytatott béketárgyalásokat, mindenki megelégedésére. És mégis, a google által felsorakoztatott találatok kétezer-ötszáz év elteltével is többnyire, mint híres nagyivót emlegetik.

23 komment

Címkék: bor ókor kultúr görögök szümpozion

A bejegyzés trackback címe:

https://latensiszakos.blog.hu/api/trackback/id/tr512090187

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Khayness 2010.06.20. 16:33:26

Sajnos mióta elolvastam Platóntól a Lakomát nem nagyon vonzódom a görög dolgokhoz, de ilyen érdekességek még mindig reménysugárként jelen vannak.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.06.20. 16:52:51

"Nem barátaim, az ókori görögöknél a szümpozion eredetileg egy, a borfogyasztáshoz kapcsolódó, sőt, azt központi elemként kezelő szertartás volt."
Fel kéne ezt a hagyományt támasztani...!!!! :D

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.06.20. 18:10:48

Én is teljes szívemmel az ivás mellett vagyok.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.06.20. 18:38:36

@ColT: szerintem ki sem halt sosem. aki volt bármilyen tudományos, de akár üzleti tanácskozáson, az tudja:)

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2010.06.20. 19:17:12

És melyikőtök tartotta magát Szókratész ivási elveihez? Merthogy őt soha senki nem látta részegen. Egy nagy vedelés után sorra dőlt ki mellőle mindenki, de ő még csak nem is tántorgott, aztán hajnalban, hogy az utolsó fickó is elaludt, elment a gümnaszionba, tornázott egy kicsit, aztán elkezdte az új napot.

Azt hiszem, a hasonló viselkedés jót tenne minden szórakozóhelynek vagy bulinak.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.06.20. 21:00:29

@éjjeli_alkesz: Ma én is az egyre nagyobb higítást próbálom. Még a tiszta bornál tartok, kedélyoldódásiból. :)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.06.20. 21:09:34

@Parmezanidész: Mostanában már engem se sokan látnak részegen. Gondolom, a mester is gyakorolta eleget fiatal korában, hogy később ennyire menjen neki az ivászat.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.06.20. 22:52:21

@Parmezanidész: Szókratész, mint akkoriban minden egészséges ember, minden nap borozgatott. na ebben nem követem egy ideje, de abban igen, hogy botrányos részegre sem iszom magam, pontosabban nem látszik. :) ez meg ugye alkat kérdése is.

az is kritikával illethető, hogy élesen elválasztották a vacsorát és a borozást. ezt a kérdést azért a rómaiak gyorsan felülvizsgálták, igaz a szertartás egyéb részeit is, mígnem maradt a netto bebaszás.

@hillaby: Jásdi chardonnay-pinot blanc kisfröccsként, nyamm.

korxi 2010.06.22. 19:57:05

@éjjeli_alkesz: "mint akkoriban minden egészséges ember, minden nap borozgatott. na ebben nem követem egy ideje"
Egyébként hol és miért következett be a törés?
Mert ugye úgy indult a blog, hogy napi egy üveg(nyi)testes vörös beküldése semmilyen szempontból nem baj. Sem aktuálisan, sem következményeit tekintve nem. (sztem sem, de most nem ez a lényeg)
AA fanok mondták számos kommentben hogy deonnem baj, csúszós lejtőre léptél ezáltal.
Logikus érveléssel kifejtetted, hogy dehogyis, probléma nélkül tartható, még csak mesterséges életstratégia sem kell hozzá, pusztán érdeklődésképp vizsgálod a témát. Aztán mégis visszavettél.
Nem értem.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.06.22. 21:23:07

@korxi: @éjjeli_alkesz:

Ez az, Látens kolléga, Korxi megmondja a tutit. Hogy is van ez, már nem iszogatunk, csak vizet prédikálunk?

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.06.22. 21:25:38

@hillaby: Illetve képzavar: bort prédikálunk? :)

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.06.23. 23:41:29

@korxi: @hillaby: azért a kiinduló pont nem egészen így volt.:) sok más mellett azt sohasem mondtam, hogy napi egy üveg bor az frankó. (amúgy több volt az, hétvégén kettő.) ellenkezőleg, az volt a feltételezés, hogy ez biztosan sok, és csökkenteni kéne, mert ha még nincs is, hamarosan lesz gáz. de hogy mennyire és hogyan kéne visszavenni, arról fogalmam sem volt, erről születtek itt aztán írások. többféle megközelítés, mindenféle próbálkozás, nem egy koherens, szilárd elvi alapokon nyugvó rendszer az biztos.

az AA-sokkal és más fundamentalista absztinensekkel sok vita volt, igen. főleg arról, hogy lehet-e rendszeresen és hosszútávon inni bizonyos mennyiséget, ami nem vág haza, mert szerintem ugye lehet, szerintük meg nem. (ennyi a következetes része a dolognak:)) vagy pl. hogy azért lennék alkesz, mert figyelem, hogy mennyit vedelek, vagy ilyen blogot írok, és különben is megdöglök, mert... stb. persze, hogy vitatkoztam, mert nem erről volt szó. a legjobban azt szerettem, amikor néhány perc felületes olvasgatás után megmondták, hogy én mit is gondolok (pedig nem), és az miért fasszág. korxi, te majdnem ezeket a régi szép időket idézed :)

amúgy éppen főleg azt feszegettük, hogy hol ez a határ, azon túl, hogy mindenkinél máshol van a léc. nekem sok volt a napi egy-két üveg. a többi eszmefuttatás erről alant olvasható,
szóval nem ismételném magam ennél részletesebben.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.06.27. 09:56:49

@éjjeli_alkesz: Visszaolvastam az elejét, és igazad van. Miért van az, hogy bennem is az a kép alakult ki, hogy...?

Mit gondolhatnak rólam, aki ráadásul mindig össze-vissza írogatok? :)

wpet 2010.06.28. 08:42:48

@hillaby:

Öööööh...azt, hogy alkesz vagy? :)

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.07.06. 18:17:34

@Parmezanidész: Szókratész tehát nagyon tudott bánni a piával, de mire ment vele? Egy ital lett a végzete. Így maradjon józan az ember, amikor a többiek berúgnak!

stoppos76 2010.07.11. 11:26:00

Ajánlom mindenkinek: Ráth-Végh Istvántól az Emberi butaság c. könyvet. Van benne ivászatos rész is. Mondjuk nem az athénieket emlegeti, hanem Nagy Sándort, de pölö a kedvenc filozófusa halálakor ivóversenyt rendezett 1 arany fődíjjal. A helyszínen 10-en vesztették életüket, utána következő napokban még vagy 7-en. A győztes is másnap halálozott el. (A számok nem biztos, hogy stimmelnek, de nagyságrendileg oké)

Valaki pedig egyszer azt mesélte nekem, hogy a görögöknél nem számított részegnek, aki haza bírt menni. Ha feldőlt az asztal mellett, akkor volt hivatalosan is részeg. Nem tudom ez mennyire igaz.

wpet 2010.07.12. 10:41:53

@stoppos76:

"Ha feldőlt az asztal mellett, akkor volt hivatalosan is részeg."

Bizonyítottan meg akkor, ha meg is halt! :)

Érdekes, amit írtál, majd megnézem!

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.07.12. 22:56:35

@stoppos76: hát igen, a klasszikus Athén, és Nagy Sándor kora közötti nagy különbséget pont jól jellemzi, ahogy pl. ittak. A makedónok veszett suicid indulattal, ahogy a világnak is neki estek :)

Epoxigyanta 2010.07.14. 16:26:28

Hadd osszam meg veletek egy írásomat. :)

Az ivós játékok történelme az ókori görögökhöz nyúlik vissza. Először Platón Lakoma című művében ír róla Kr. e. 385-ben. A mű eredeti címe Symposium, amely ivós összejövetelt jelentett (sympotein: együtt inni). Ezen alkalmakkor főként bort ittak, amelyet vízzel higítottak. A symposium felügyelője, „főpincére” a symposiarch volt, aki folyamatosan felügyelte, hogy milyen hígítású borokat szolgáljanak fel a – többnyire fiatal és meztelen – fiúk attól függően, hogy az összejövetel célja csupán beszélgetés, vagy komoly lerészegedés volt. A műben leírt játék nagyon egyszerű: tölts meg egy edényt borral, idd meg és add tovább.

Ennél kicsit bonyolultabb a legelső igazi ivós játék, a kottabosz, amelyet szintén lakomákon illetve fürdőkben játszottak. Ilyenkor a pamlagon oldalt fekve a pohárból az utolsó kortyot célba köpték, vagy löttyintették. A cél egy vízben úszkáló edény volt, amit el kellett süllyeszteni, vagy egy mérleg serpenyője, ami megtelve lebillent. A győzteseknek és a veszteseknek díjakat és büntetéseket helyeztek kilátásba, amelyeket – ismerve a pajzán ókori görögöket – mindenki el tud képzelni
süti beállítások módosítása