látens iszákos

Alighanem vagyunk pár százezren. Van rendes munkánk, családunk, hagyományos szociológiai besorolás szerint mi vagyunk a középosztály. Nem balhézunk, kötelességtudóan ellátjuk a dolgunk egész nap, hasznos, sőt tiszteltre méltó tagjai vagyunk a társadalomnak. De este, mikor magunk vagyunk, vagy ha buli van... Én bort iszom. Ha valamit nem a nyilvánosság előtt üzennél, íme az e-mail: ejjelialkesz@gmail.com

alkeszek

Utolsó kommentek

szakirodalom

GA

Címkék

absztinencia (9) abszurd (1) ajánló (1) aknakereső (1) alekosz (1) alkesz típusok (1) alkohol (17) alkoholfogyasztás (1) alkoholista típusok (2) alkoholizmus (16) alkohol és gének (1) álszentek (2) anonim alkoholisták (1) antialkoholista troll (1) átbaszás (1) ázsiai gének (1) balaton (1) barátok (1) betegség (1) blog (1) boci az óriás (1) bor (28) borhamisítás (1) borkultúra (1) bor jótékony hatása (2) buék (1) bulizás (2) büntetés (1) caol ila (1) céges buli (1) churchill (1) countdown (1) csajok (1) család (3) daniels (1) diéta (1) diszkrimináció (1) edgar allan poe (1) edzés (1) egészség (6) életérzés (1) életmód (14) életvezetés (2) énblog (2) enzimek (1) évforduló (1) falusi turizmus (1) foci vb (2) fröccs (2) gének (1) gépszíjas (1) goldenblog (1) görögök (1) grúzok (1) gyerek (1) györköny (1) gyúrás (1) hazaút (1) hellókarácsony (1) hírek (2) híres (1) híres (1) híres iszákosok (7) hiúság (1) hosszúlépés (1) így isznak (1) irodalom (1) iszákos (2) iszákosok (3) iszákosok védőszentje (1) ittas vezetés (1) ivási szokások (13) ivászat (3) jack (1) james hetfield (1) jellinek képlet (1) jerking (1) józanság (1) kádárrendszer (1) karácsony (2) kiskorúak védelme (1) koktél (1) konferencia (1) közélet (2) középkor (1) kult (2) kultúr (2) kultúra (3) kurvák (1) látens iszákos (1) leszokás (3) máj (1) májvédő diéta (1) májvédő gyógynövények (1) májzsugor (1) máj védelme (1) másnaposság (2) másnapossság kezelése (1) médiatörvény (1) mérsékletesség (1) mérték (2) mértékletesség (4) metallica (1) minőségi bor (1) műalkohol (1) munkáltató (1) nagyivó (1) nagyivók (1) négy lépés (1) női egyenjogúság (1) nők (2) nyár (1) ókor (2) okosság (2) olaszország (1) online berúgás (2) oroszok (3) osbourne (1) ozzy (1) pálinka (3) pezsgő (1) pia (1) pincefalu (1) pincehegy (1) posztalkoholos állapot (1) pszichológia (1) ráivás (1) régészet (1) regisztráció (1) rendőrség (1) részegség (5) részeg csajok (1) retro alkesz (1) rock (1) róma (1) roncsfilm (1) rum (1) scotch (1) single malt (1) sor (1) sör (6) sörhas (1) statisztika (1) stohl (1) svábok (1) számvetés (1) szent bibiána (1) szent mónika (1) szilveszter (2) szintentartó alkoholista (1) szorongás (1) szümpozion (1) szüret (1) tablettás bor (1) tamada (1) thrax (1) tolerancia (1) tömény (2) történelem (3) törvény (1) tudomány (2) tudomény (1) vallás (1) való világ (1) védőszent (1) vendéglátás (1) veszély (1) vodka (6) whiskey (1) whisky (2) winston (1) zene (1) Címkefelhő

Egy látens iszákos Észak-Digólandiában

2010.08.29. 11:26 hillaby

Évente többször ellátogatunk az észak-olasz Veneto tartományba, a család Olaszországba szakadt rokonaihoz, félig nyaralási, félig családegyesítési célzattal. Vendéglátónk padovai, és a mértékletes ivás mintapéldája - bár elmondása szerint ez nem volt mindig így, fiatal korában addig ittak, amíg volt hely az asztalon a kiürült palackoknak. Mostanában azonban egy-két pohár után a palack elfelejtődik, és bizony sokszor a lefolyó martaléka lesz a finom bor egy-egy takarítás alkalmával. Persze csak ha szerény személyem épp nem tartózkodik a környéken.

Szieszta - egy egészséges szokás

Mint azt már több poszt is taglalta, Itáliában sokezer éves hagyománya van az ivászatnak, különösen a borfogyasztás terjedt el, bár a sör is elég gyakori: a pizzériákban a pizza mellett szinte mindig megjelenik az olasz asztalán, akár délben is. A délutáni szieszta előtti ebédhez elfogyasztott egy-két pohár bor, ill. sör pont az a mennyiség, ami a délutáni munkakezdésig, az ebéd utáni alvás közben kiürül a szervezetből. Tehát, amikor a legnagyobb melegben, délután kettőkor szembesül az ember azzal, hogy megint elfelejtette, hogy ilyenkor a legtöbb bolt zárva van, és épp a guta ütögeti, hogy most hol vesz horgászzsinórt, a derék horgászboltos épp az igazak álmát alussza, miközben mája az egy-két pohár asztali borral harcol csendben, hogy gazdája délután megint autóba ülhessen. A folyamatos munkarend (tehát a szieszta nélküli nyitvatartás) ellenzői többek között a családi kötelékek gyengülésével riogatnak: mi lesz, ha csak este látják megint egymást? Többek között: hogy fogja a tinédzser megtanulni, mennyit és hogyan kell inni?

Két pohár bor tolerancia

Apropó,  Itáliában 0,5 ezrelékes véralkoholszint engedélyezve van az utakon, ami egy-két pohár bor hatásának felel meg. A szigorítási törekvések nagy felzúdulást eredményeztek, sokan az ebédhez elfogyasztott borocskájukat féltették, még többen a külvárosokban található szórakozóhelyek létéért aggódtak, joggal. Venetóban nem azért dobnak ki sok tíz- vagy százezer eurót egy-egy BMW-re, Mercire, ne adj isten Lambóra (ld. kép, nem kicsit szabálytalan parkolás!) vagy Ferrarira, hogy este ne villoghassanak vele buliba menet vagy onnan jövet. A szórakozáshoz meg az egy-két pohár koktél, miegymás elfogyasztása hozzá tartozik. Senkinek sem jutna eszébe, hogy ne autóval menjen, de meg is állnak a második pohár után, sokkal kevesebben részegednek le, mint nálunk. "Félig berúgni, kidobott pénz" - mondják nálunk, az olaszok ezzel szemben hagyományosan nem kedvelik a részegeket, ahogy sok egyéb miatt is gyakoriak a rosszalló tekintetek, főleg idősektől. (Pl. a félmeztelen biciklizés még férfiak esetében is kiveri a biztosítékot.) Vajon nálunk a zéró tolerancia a kívánt hatást éri el? Mit szól hozzá egy bártulajdonos, egy taxis vagy egy addiktológus? Más részről: megállna egy magyar a második pohárnál, ha buliról van szó? Ez is megérne egy posztot... Erről a Bibionéban töltött pár nap jut az eszembe, ahol a távolról artikulálatlan részeg ordibálásnak hangzó zajról közelebb érve igen gyakran derült ki, hogy valamely magyar szurkolótábor kicsit sem dallamos, viszont annál trágárabb nótájáról van szó... A magyarnak sajnos egyre ritkábban adatik meg, hogy származásával büszkélkedjen, és az ilyen alkalmak sem adnak erre lehetőséget.

Bor, sör, pálinka

Milyen italokkal találkozik az ember Venetóban? Elsősorban borral, de nem a nálunk divatos, nehéz, festékes vörösborokat isszák általában (bár ilyen is van szép számmal), hanem a frissebb, szénsavas borokat: az asztalon igen gyakran gyöngyözőbor (frizzante), vagy valami friss fehér ill. rozébor található. Kollégáim nem hitték el, hogy a szürkebarát "rozé" kivitelben is leledzik, ezért íme egy fotó a venetói pinot grigióról. Egyébként Etyeken is ittam rózsaszínű szürkebarátot, emlékezetesen finom bor volt!

Egyszer egy friuli falusi pizzériában (az arrafelé hagyományos vendéglő) ebédeltünk, ami épp akkor telt meg mezőgazdasági munkásokkal, akik a hatalmas traktorokkal a pizzéria környékén lévő összes parkolóhelyet elfoglalták. Ausztria közelsége abból is látszott, hogy sokan fröccsöt ittak: fél liter fehérbort és szénsavas ásványvizet kértek. Arra gondolni sem merek, hogy utána mikor indultak el a traktorokkal, bár mire mi megebédeltünk, már nem parkoltak ott. A fél lityó már nem fér bele a 0,5 ezrelékbe...

A sörök közül mindenképp megemlítem a Moretti sört, aminek címkéjén a bajszos sörivó mintha csak egy soroksári kocsmából lépett volna elő. Mivel nem vagyok nagy sörös, nem sokat tudok elmondani az olasz sörökről, mint ahogy a tömények is kimaradtak az életemből. Egy családi vacsoránál a kávéba töltött grappa - törkölypálinka - azért volt emlékezetes, mert a magát nagyon jól tartó idős néni meg volt győződve annak egészségességéről. Látva, hogy korához képest milyen jól néz ki, igazat is adtam neki. A grappáról még eszembe jut Bassano (ld. alul), amit mindenképpen érdemes meglátogatni, ha már arra jár az ember.

Amikor egy jól sikerült estén a második üveg bornak estem neki a dugóhúzóval, olasz vendéglátóm megjegyezte: napi két pohár bor: egészséges. Napi két üveg: nem egészséges. Azóta igyekszem ehhez tartani magam, és egyelőre nem csalódtam ebben az egyszerű szabályban, ami sokezer év tapasztalatát egyesíti.

26 komment

Címkék: sör olaszország pálinka bor mértékletesség

A bejegyzés trackback címe:

https://latensiszakos.blog.hu/api/trackback/id/tr52255907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.08.29. 23:07:23

Irigyellek. Én is szeretnék évente kétszer rokont látogatni Padovában... Bár biznicileg voltam arra, turisztként csak Velence meg Róma volt meg. A borra viszont tényleg sosem panaszkodtam :)

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.08.29. 23:09:37

Na de komolyan. Azzal együtt, hogy a "bezzeg külfüldön ez is jobb" kórust nem akarom erősíteni, úgy látom, hogy ott, ahol a helyi italfélének megszakítás nélküli évszázados fogyasztási hagyományai vannak (csehek, bajorok - sör, olaszok, franciák - bor) mindenhol látni, hogy ebédidőben öltönyös dolgozó fazonok söröznek/boroznak, majd kocsival visszatérnek a melóba, majd este folytatják. Sőt, a bor vagy a sör a hétköznapok folyamatos kelléke. És mégsem látni annyi lepukkadt alkeszt.

Nálunk talán az a baj, hogy a sörös-boros-töményes kultúrkör halmazai itt metszik egymást, és az olaszos borozgatás, a csehes sörözgetés vegyül az orosz mennyiségi szemlélettel. Amire ráadásul a '45 utáni évtizedek komoly plusz hagyatékot terheltek.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.08.29. 23:15:07

A sörröl még annyit, hogy náluk a birra grand(e?) a 0,66-os kiszerelés, ami azért kedves dolog. Ennél már csak az 1 l-es német Masskrug szebb. :)

wpet 2010.08.30. 08:45:22

Köszönet a remek és infógazdag beszámolóért, és igen, én is irigyellek. :)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.08.30. 09:13:12

@éjjeli_alkesz: Az olaszok hagyományosan "ételként", tehát az ebéd, vacsora részeként - mintegy "savanyúságként" - tekintenek a borra. Ez nem genetika, egyszerű hagyomány, de nagyon praktikus: ti. az étkezéseken kívül nem igazán jut eszükbe, hogy bort igyanak, és ez szinte már elég is ahhoz, hogy sose váljanak lepukkadt alkesszé.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.08.30. 09:23:04

Ezzel a napi két pohárral az a bajom, hogy átlagosan tudnám tartani, sőt amióta megszületett a lányom nagyjából tartom is. De ez azt jelenti, hogy hétvégén, egyben az addigra összegyűlt lehetőséget. És ezen azért nem akarok változtatni, mert apám a napi egy-két sörből lett rendes zugivó, annál meg szerintem a heti egy-két röhögcsélős meg a havi egy(-két) tántorgós tolerálhatóbb. Az ideje nagyobb részében használható a juzer.

És bár az olaszokat nem ismerem, de személyes ill. irodalmi tapasztalataim alapján a cseh és a német ivókultúra sem a mértékletességéről híres. Legalábbis nem a napi két pohár bor a mérték.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.08.30. 09:45:16

@lilakutyak: van olyan is, aki meg a tántorgósat nyújtja meg napokra, hetekre...

Egyébként az Olaszban töltött pár hetem az év legjózanabb hetei. Az ember tényleg érzi, hogy meg kell állnia, különben nagyon csúnyán néznek rá. Lehet, hogy a dél-olaszok lazábbak, de a venetóiak inkább tűnnek szigorúnak, szorgalmasnak, még magyar viszonylatban is.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.08.30. 11:06:02

@hillaby: persze, ez eléggé egyénfüggő. De nekem a napi rutin tűnik nehezebben kontrollálhatónak, az időnkénti odabaszás meg tarthatónak. Bár mostmár tudnék napi két pohár bort inni, vagyis tudnék annál megállni, azt nem tartom érdekesnek. Gasztro élményként, persze, elmenne, de akkor a 0,75-ös borosüveg méret miatt napokig nagyon hasonlókat kellene ennem:)

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.08.30. 11:30:13

@lilakutyak: "azt nem tartom érdekesnek"

hát ez az érdekes, BTW :) :

www.rathergood.com/science

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.08.30. 13:58:29

@hillaby: a youtube le van tiltva melóhelyről, de ha hazáig észben tudom tartani, otthonról megnézem.

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.08.31. 17:50:04

Nekem úgy tűnik, a Szerző azt az - általam egyébként rendkívül logikusnak tetsző - következtetést vonja le - implicite, mintegy -, hogy a rendszeres, ámde mértékletes alkoholfogyasztás - nevezzük mediterrán stílusnak - elképzelhetetlen a szieszta nélkül. Viszont, a modern nyugati embert jellemző - lassan világszerte elterjedő - "munkadüh" (Lorenz) ennek nem nagyon kedvez. Ti. termelékenységi szempontból nem ideális. Marad tehát a dolgos hétköznapok józansága és a munkaszüneti napokon történő bebaszás - nevezzük angolszász stílusnak.
Mindebből az következik, hogy az emberiség rövidesen csak kétféle állapotában fordul elő bolygónkon. Józan savanyújóskaként hétköznap és részeg állatként hétvégén. A rendszeres, mértékletes borozgatás derűs anakreoni világa örökre oda. Cserébe rövidesen mindenkinek lesz k. nagy autója - amit kizárólag munkába járásra használ, hiszen hétvégén, mikor máshová is mehetne, nem ülhet volán mögé - és szintén k. nagy színes TV-je, amit hétköznap nem néz mert nincs rá ideje, hétvégén meg azért nem, mert a mozgóképtől hánynia kell.A mediterránok még fogcsikorgatva védik a szieszta (inkluzíve a déli borozás) végvárait, de a harc kimenetele nem lehet kérdéses. El fognak hullani a hatékonyság csapásai alatt.
Biztató kilátások! Ezt elkúrtuk. Pontosabban: ez az, amit elkúrtunk.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.08.31. 18:05:47

@Álszentfazék: Ez nem annyira logikus következtetés, mint tény. Nem tudni, mi a ok és mi az okozat, de Olaszországban egyszerre nő a folyamatos munkarenddel dolgozók aránya és a fiatalkori lerészegedések ("binge drinking"), valamint az alkoholbetegek száma.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.08.31. 18:09:00

news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7093143.stm

"The second problem - is the breakdown of the traditional family unit. Drinking in moderation was something you learned from your father.

"Young people were encouraged to enjoy a glass of wine at dinner. Now parents work longer hours, the rhythm of life is changing and so is the father son relationship."

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.08.31. 22:37:40

@lilakutyak:

"a 0,75-ös borosüveg méret miatt napokig nagyon hasonlókat kellene ennem:)"

erre a problémára az említett olasz vendéglátom azt a megoldást találta, hogy a maradékot kiönti, ill. vendégeket hív. :) A kiöntés lehet, h túl durva, e helyett mondjuk a "fehér főzőbor" vagy a "vörös főzőbor" kancsóba lehet tölteni a felesleget.

éjjeli_alkesz · http://latensiszakos.blog.hu/ 2010.08.31. 23:21:35

@Álszentfazék: @hillaby:

messze vezet ez, de a szieszta nincs nagy veszélyben rövid távon, ahogy nyári barangolásaim során megtapasztaltam. szent dolog ez a ma élő görögök, dél-olaszok, spanyolok számára. és vannak ugye a bevándorlók, akik sziesztaidőben is bevethetők. de nyilván ha Kínával, vagy akárcsak Észak-Európával, sőt, velünk kell versenyezni, vagy betartani az EU és az IMF direktíváit, távlatilag...

de ugye az érintettek bioritmusa rejt tartalékokat. nem értettem eleinte, hogy pl. éjfélig vagy tovább iddogálok a görög komával, aki másnap itteni viszonylatban is korán, hatkor kelt, és tette a dolgát.

öt óra éjszakai és három óra délutáni alvás. ezt munkarendileg is ki lehetne aknázni. :)

wpet 2010.09.01. 08:34:41

@Álszentfazék:
Ezt igen szépen fogalmaztad.
Kiutat, felcsillanó reményt jelenthet még az azonnali felmondás és ezzel együtt feleslegessé váló jószágok (autó, tv)eladása.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.09.01. 09:45:21

@Álszentfazék: aki hétvégenként, esetleg annak csak egy részében tisztességesen berúg, az akár szerezhet is ebből annyi derűt, bánatot, egyéb intenzíven megélt érzelmet, hogy nem feltétlen kell hétköznap savanyújoskának lennie. Én nem érzem magam annak. És bár ez messzire vezetm és nem is akarok itt most nagyon belemenni, de a fejlett nyugat talált erre is már megoldást, igaz azok más vegyületek...

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.09.01. 09:48:16

@hillaby: igen, ihatnék olcsó borokat is. De annál már egyszerűbb megoldás a sör. Mondjuk betárazok egy vagon különböző belgát, németet meg csehet, és akkor gasztrózgathatnék, mert azzal már érdemes. De mint említettem, apám a napi 1-2 sörtől jutott el a zugivásig, márpedig én azt el fogom kerülni. Vagy így, vagy úgy:)

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.09.01. 11:45:52

@hillaby: "Olaszországban egyszerre nő a folyamatos munkarenddel dolgozók aránya és a fiatalkori lerészegedések ("binge drinking"), valamint az alkoholbetegek száma. "
Ezen nem csodálkozom. Folyamatosan dolgozni abszurd, mondhatnám természetellenes dolog. Rajtunk kívül egyetlen magasabb rendű állat sem csinál ilyet. Valahogy úgy lehetett ez, hogy az evolúció haladt a maga útján és megteremtette a hangyákat és a méheket, ezek ugye állandóan dolgoznak. És látá az evolúció, hogy nem jó, tehát korrigált. Aztán az embernél megint félrecsúszott valami. Ebből viszont logikusan egy újabb korrekció következik. Az idő méhében már bimbózik a törzsfa újabb hajtása. Nem a technokrata rémálmokban vizionálta homo informaticus, oh, nem. A homo vinus, szabad fordításban a boros ember.

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.09.01. 11:53:20

@éjjeli_alkesz: "a szieszta nincs nagy veszélyben rövid távon"
Reménykedem én is erősen, de a kétely is felüté fejét fejét keblemben. Ha megnézzük, hogy a "régi" EU tagok között hol fenyeget leginkább az államcsőd, akkor azt találjuk, hogy a mediterrán régióban. (Máshol is, de a mediterránok mind bajban vannak). Ebből arra gyanakszom, hogy a szieszta és a kapitalizmus ellenségek (Szemben a tőkével és a fasizmussal, melyek - mint tudjuk - jegyesek. Minden külön értesítés helyett). Vajon: ez a harc lesz a végső? Én a sziesztának szurkolok!

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.09.01. 11:55:19

@wpet: Az egyéni stratégiák sikere erősen kérdéses. Ez már a végső kétségbeesés sugalta megoldás.

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.09.01. 11:58:26

@lilakutyak: "ki hétvégenként, esetleg annak csak egy részében tisztességesen berúg, az akár szerezhet is ebből annyi derűt, bánatot, egyéb intenzíven megélt érzelmet, hogy nem feltétlen kell hétköznap savanyújoskának lennie."

Hát, ez bizonyára személyiségfüggő. Ha én hétvégén "tisztességesen" berúgok, akkor hétfőn dögrováson vagyok. Ahogy öregszem, egyre inkább kedden is. Ezért is hagytam fel ezzel a nemes sporttal. Tudom: egyéni szocprobléma.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.09.01. 12:37:34

@Álszentfazék: na igen, de az esti egy-két ital még belefér így is belefér. Meg a németeknek, osztrákoknak az ebédhez leküldött sör megy szieszta nélkül is. Voltam egy-két olyan céges kantinban, ahol elég jól mentek a sörök is, és senki nem problémázott ezen. Egyébként nem is igazán tudom, hogy a magyar munkajog mit is ír elő pontosan.

Álszentfazék · http://alszentfazek.blog.hu/ 2010.09.01. 15:37:15

A szieszta dicséretére pedig álljon itt egy nálunk nevesebb auktor méltatása.
Mikszáth írja A fekete városban:
"Mert a délutáni álom édes. Az éjjelit az Isten adja, de a délutánit a megyétől lopja az ember - ha megyei tisztviselő. Azért ér ez többet"
süti beállítások módosítása